Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Kristian Jensen er modstander af et fransk forslag om beskatning af IT-giganter.
Foto: Virginia Mayo/AP

Kristian Jensen er modstander af et fransk forslag om beskatning af IT-giganter.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kristian Jensen: Derfor er jeg imod ny skat på it-giganter

Frankrig foreslår at beskatte omsætningen hos firmaer som Google og Facebook. Finansminister Kristian Jensen siger nej.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmark har gjort sig bemærket internationalt med sin modstand mod et fransk forslag om beskatning af it-giganters omsætning.

På et møde i Estland i weekenden luftede finansminister Kristian Jensen sin skepsis over for forslaget, som støttes af mindst 10 EU-lande, herunder Tyskland, Italien og Spanien.

Men modstanden mod det nye initiativ er ikke det samme, som at Danmark freder it-giganter, siger Kristian Jensen.

»Vi støtter, at der kigges mere på beskatning af multinationale selskaber, herunder it-giganter. Vi støtter kommissionens arbejde med at sørge for, at de får betalt den rigtige skat. Men jeg er skeptisk over for en omsætningsafgift, som helt tydeligt mangler svar på nogle ret basale spørgsmål«, siger Kristian Jensen og uddyber:

Der er nogle helt basale spørgsmål i den franske model, som der ikke er svar på. Og derfor er vi skeptiske overfor det

»Hvordan vil en sådan omsætningsafgift ramme dem, der i forvejen betaler deres selskabsskat? Og hvordan vil den spille sammen med andre omsætningsafgifter såsom moms? Og for det tredje: Hvad gør man for at få det afgrænset til internet i forhold til, at man kan have servere, der står mange steder i verden? Der er nogle helt basale spørgsmål i den franske model, som der ikke er svar på. Og derfor er vi skeptiske over for det«.

Frankrig har endnu ikke fremlagt oplysninger om, hvordan skatten skal målrettes, eller hvor stor skattesatsen skal være.

Støtter kommissionen - på nogle områder

I mange år har it-virksomhederne haft held til at betale en meget lav skat i EU-lande ved at flytte deres overskud til de medlemslande, der har de mest gunstige skattevilkår, i særdeleshed Irland.

Således betalte Facebook i 2015 kun 0,03 procent i skat af sit overskud i EU-landene.

Til sammenligning betalte Facebook 28 procent i skat af overskuddet i resten af verden.

Du kan ikke støtte den franske model, men hvad er den danske løsningsmodel så?

»Først og fremmest at understøtte kommissionen i at lave transfer pricing-regler (regler for hvordan man prissætter transaktioner mellem virksomheder med samme ejer, red.), så vi får lavet den rigtige beskatning. Jeg synes, at kommissionen har kørt den rigtige linje i forhold til at få de her selskaber til at betale noget mere i skat i Europa. Man skal sørge for at få lavet en fordeling af de indtægter, der er, så beskatningen kommer til at falde der, hvor indtjeningen rent faktisk ligger«, siger Kristian Jensen.

Du støtter kommissionen. Men EU-kommissionens formand sagde forleden i sin State of the Union-tale, at han ønsker at indføre flertalsafgørelser på selskabsskatteområdet, så beslutninger om dette ikke skal træffes i enstemmighed. Støtter regeringen også kommissionen her?

»Nej. Jeg støtter det arbejde, som kommissionen rent faktisk laver. Jeg synes, der er mange ting i Junckers tale, som jeg ville have skrevet anderledes. Regeringen støtter ikke, at der kommer flertalsafgørelser på skatteområdet. Vi mener, at skat er et nationalt anliggende, som kræver enstemmighed, hvis EU skal træffe beslutninger. Og man skal huske på, at kommissionen har truffet en stribe beslutninger, som Danmark har bakket op om, for at sætte ind mod skattely og skatteunddragelse. Det vil vi naturligvis fortsætte med at gøre«, siger Kristian Jensen og tilføjer:

»Men med en omsætningsafgift må man også gøre op, hvad det vil betyde for danske internetkoncerner i forhold til, at en række danske medievirksomheder har en stor omsætning, men ikke et ret stort overskud«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kristian Jensen: Google og Facebook betaler for lidt

Det har haft fokus i mange år, men det lader til at være svært at gøre noget meget effektivt for at få de her digitale virksomheder til at betale skat. Er der ikke behov for mere radikale løsninger – et ’quick fix’ a la det franske forslag?

»Det kan godt være, at det er quick, men kan vi være sikker på, at det er et fix? Hvad vil det betyde for en virksomhed med stor omsætning og underskud, hvis man indfører en omsætningsbeskatning? Er det fair? Hvordan spiller det sammen med de øvrige afgifter?«, siger Kristian Jensen.

Er det fair, at virksomheder som Google og Facebook betaler under 1 procent i skat af deres overskud i EU-lande?

»Nej, det er ikke fair. Derfor har vi været med til at stramme op om transfer pricing-regler, vi har været med til at understøtte EU-kommissionens øvrige arbejde. Danmark har støttet op om samtlige virkningsfulde tiltag mod skatteunddragelse. Jeg er skeptisk over for den franske model, men jeg accepterer, at kommissionen arbejder videre med at se på, hvilke implikationer en sådan model vil have. Vi vil kigge på, hvad de kommer tilbage med af forslag. Hvis der er løsninger på de udfordringer, jeg har peget på, så kigger vi på sagen igen«.

I selskab med skattelylande - og Sverige

Danmark placerer sig i denne sag sammen med skattelylande som Cypern, Malta, Irland og Luxembourg. Er det det rette selskab for Danmark?

»Jeg føler mig godt tilpas i selskab med den svenske socialdemokratiske finansminister, som rejste den samme bekymring. Sverige og Danmark er begge tilhængere af at stoppe skatteunddragelse, men vi er usikre på, om modellen er den rigtige«, siger Kristian Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kan EU gå enegang på det her område eller kræver det større internationale aftaler?

»EU kan sagtens gå enegang på det her. Jeg så allerhelst en OECD-løsning, men EU kan sagtens gå enegang. Vi skal bare finde noget, som virker. Det må ikke ramme lovlydige selskaber dobbelt: Både på en beskatning af deres omsætning og en beskatning af deres overskud. Vil det være rimeligt? Min bekymring er, at man springer nogle problemstillinger over med det franske forslag«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden