0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Kina vil ikke længere være Vestens skraldespand

Per 1. januar lukkede Kina for import af plastaffald. Det kan få store konsekvenser. Priserne for at komme af med plastaffald er allerede begyndt at stige.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ji haixin/AP
Foto: Ji haixin/AP

Kina vil gerne styrke genanvendelsen af sit eget affald, som i dag havner alle mulige steder, hvor det ikke er lovligt, her for eksempel ved en flod.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I 2016 importerede Kina over 7 millioner tons plastaffald fra Europa, USA og Japan. Det er slut nu. Kineserne vil have mere gang i genanvendelsen af deres eget plastaffald, og de vil gerne være fri for de miljøproblemer, som det importerede plastaffald er årsag til.

Det vil kunne mærkes i de vestlige lande. Over en tredjedel af de amerikanske delstater meldte om »mærkbare følger« i en rundspørge foretaget af branchemediet WasteDive i december. Sortering af plastaffald er allerede ved at blive droppet i nogle byer. Det samme kan ske i Storbritannien, skriver The Guardian.

Konsekvenserne vil kunne mærkes i hele Europa, også herhjemme, siger Jacob Hartvig Simonsen, direktør for de kommunale affaldsselskabers sammenslutning, Dansk Affaldsforening.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts