Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Undersøgelsen af den selvkørende Volvo, efter den i marts måned påkørte en fodgænger. Påkørslen kostede fodgængeren livet.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Uber-bil fra dødsulykke havde slået nødbremsen fra

1,3 sekunder før en Uber-ejet bil dræbte en fodgænger, registrerede bilen behovet for at bremse.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Da en fodgænger i den amerikanske delstat Arizona i marts blev kørt ned af en selvkørende Volvo, havde bilen registreret behovet for at lave en opbremsning. Det skete 1,3 sekunder før, bilen ramte fodgængeren.

Men bilen bremsede aldrig, og påkørslen kostede fodgængeren livet.

Torsdag skriver avisen Wall Street Journal, at de amerikanske transportmyndigheder har fundet ud af, at bilen ikke var indstillet til selvstændigt at foretage nødopbremsninger.

Bilen, der var ejet af Uber, blev centrum for meget opmærksomhed. Det skyldes dels, at bilen var en del af et eksperiment med selvkørende biler, og dels at en video af påkørslen hurtigt kom frem.

For to måneder siden fjernede Arizona Ubers tilladelse til at teste teknologien med selvkørende biler på vejene i delstaten. Og onsdag lukkede Uber sit udviklingsprogram med selvkørende biler i Arizona.

Opdagede fodgænger 6 sekunder før påkørsel

Ifølge rapporten fra USA's Nationale Transportsikkerhedsråd (NTSB) opdagede bilen fodgængeren seks sekunder før påkørslen.

Først blev personen identificeret i bilens system som et ukendt objekt, siden som et køretøj og til sidst som en cykel. 1,3 sekunder før påkørslen vurderede systemet, at en nødopbremsning var nødvendig.

Rapporten indeholder oplysninger fra Uber om, at bilen ikke var indstillet til at foretage nødopbremsninger selvstændigt. Det skulle reducere potentialet for uberegnelig kørsel.

»Køretøjets operatør har ansvaret for at gribe ind og skride til handling«, skriver NTSB i rapporten.

Derudover noteres det, at bilens software ikke var indstillet til at advare operatøren i nødstilfælde.

I rapporten fremlægges den kvindelige operatørs udsagn også. Hun oplyser, at hun havde holdt øje med den software, der står for bilens kørsel. Under et sekund før påkørslen reagerede hun og trådte på bremsen.

Hvad angår fodgængeren, noterer rapporten, at vedkommende var klædt i sort og blev testet positiv for de narkotiske stoffer metamfetamin og cannabis.

Uber er selv i gang med en undersøgelse af ulykken.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden