Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Pablo Martinez Monsivais/AP
Foto: Pablo Martinez Monsivais/AP

Kan man ikke andet, så kan man lave rav i den. Det har Vladimir Putin (t.h. tilsyneladende gjort, da hans propagandahær forsøgte at styrke Trumps stilling op til præsidentvalget i USA. Her ses d'herrer mødes i noget nær samdrægtighed i juli.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Undersøgelse: Rusland brugte alle platforme for at hjælpe Trump

En russisk troldefabrik producerede Trump-venlige og Clinton-kritiske beskeder på samlebånd op til præsidentvalget, konkluderer rapport til det amerikanske senat.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter at have gennemgået flere millioner indlæg på sociale medier står ét billede tilbage: Trump fik støtte af russerne før og efter valget i 2016.

Det skriver Washington Post på baggrund af en undersøgelse, som blandt andre Oxford Universitet har været med til at foretage på vegne af Senatet i USA.

Den peger på en såkaldt troldefabrik, The Internet Research Agency i Sankt Petersborg, hvor ansatte er hyret til at spytte facebookopdateringer, Youtubeklip og tweets ud på nettet.

’Troldene’, som de kaldes, rettede deres meningspåvirkning mod vælgere, der med en idelig strøm af meddelelser, fotos og video skulle drejes ind på den trumpske banehalvdel i kapløbet med Hillary Clinton om at blive amerikansk præsident.

»Det står klart, at alle beskederne tydeligvis skulle gavne Det Republikanske Parti - og især Donald Trump«, fremgår det af undersøgelsen, som avisen har fået fat i.

»Trump nævnes mest i kampagner, der var rettet mod konservative og højreorienterede vælgere. De største grupper, der kunne stå i vejen for Trump, fik beskeder, der skulle forvirre, distrahere og i sidste ende afskrække folk fra at stemme«.

Selskaber reagerede sent og spagt

De emner, de russiske trolde ifølge redegørelsen især bed sig fast i, handlede om retten til at bære våben og om indvandringen, samtidig med, at de over for især venstreorienterede afroamerikanske vælgere prøvede at så tvivl om valgsystemet og nytten af overhovedet at deltage i valget.

De store firmaer bag de sociale medier reagerede, da kritikken af deres rolle i begivenhederne tog til, for sent og for ukoordineret og undlod at dele alt materiale med efterforskere, skriver avisen.

Ifølge rapporten til Senatet er der grund til at være bekymret for de sociale mediers indflydelse på den nationale politiske debat og for, om firmaerne nu er en trussel for demokratierne.

De ledende medlemmer af Senatets efterretningsudvalg, republikaneren Richard Burr og demokraten Mark Warner, har ikke ønsket at kommentere rapporten, før den bliver offentliggjort senere på ugen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Marie Hald/moment Agency

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp
    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om tykke kvinders frihedskamp.

  • Maud Lervik

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol
    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om vores nattesøvn.

Forsiden