Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Foto: Sebastien Bozon, Christof Stache/Ritzau Scanpix
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vestager afviser tysk-fransk drøm om toggigant

Sammenlægning af togvirksomheder ville medføre højere priser på tog i fremtiden, siger EU-kommissær.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Presset fra Tyskland og Frankrig har været stort og ret usædvanligt.

Men EU-Kommissionen har lukket ørerne for råbene fra Paris og Berlin og onsdag bekræftet, at en tysk-fransk drøm om at skabe en toggigant blokeres.

Ambitionen for tyske Siemens og franske Alstom har været at lægge arm på den globale scene med verdens største togproducent, kinesiske CRRC.

»Denne sammenlægning ville have resulteret i højere priser på signalsystemer, der skal skabe tryghed for passagererne, og den næste generation af højhastighedstog«, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Siemens og Alstom har ikke været villige til at 'imødekomme de alvorlige bekymringer fra kommissionen', uddyber kommissæren.

Kommissionen har derfor, hedder det, 'blokeret aftalen for at beskytte konkurrencen i den europæiske togindustri'.

For nogle områder af togindustrien ville det ifølge kommissionen helt ødelægge konkurrencen, hvis de to i forvejen meget store virksomheder gik sammen.

Afgørelsen er som ventet. Både Margrethe Vestager og EU-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, har den seneste tid forsvaret de gældende regler for konkurrence.

Tysk og fransk pres

Tyskland og Frankrig har argumenteret for nødvendigheden af, at EU også kan konkurrere globalt. Ellers bliver Europa et nemt bytte for Kina.

Er det ikke muligt at gennemføre fusionen nu, må man tilpasse reglerne, så EU også kan konkurrere på den globale scene, har det lydt fra blandt andre den tyske økonomiminister, Peter Altmaier.

Den franske finansminister, Bruno Le Maire, sagde onsdag formiddag, at afgørelsen er en 'økonomisk fejltagelse'.

Påstanden fra den franske finansminister er, at kommissionen går Kinas ærinde.

»Det kommer til at tjene Kinas økonomiske og industrielle interesser«, siger Le Maire.

Siemens producerer det tyske højhastighedstog ICE. Alstom står bag det franske højhastighedstog TGV.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden