0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Europa er rustet til at undgå en ny situation som i 2015, men det kan blive rigtig grimt

Europæerne ved efterhånden godt, at afrikanske migranter drukner på Middelhavet og mishandles i Libyen, konkluderer Danmarks internationalt anerkendte migrationsforsker Hans Lucht. Vi lever med det. Han efterlyser en plan, der ikke straffer unge afrikanere for at ønske sig noget af det, vi andre har.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

En gruppe mænd fra Nigeria er strandet i en lejr på Samos, hvor de drikker billig vin for at holde lejrlivet ud. De har været her mellem 8 - 18 mdr. Ventetiden på at komme til sit første interview, så man kan få påbegyndt sin asylansøgning, er i de fleste tilfælde pt. mere end et år.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Europa har succes med sit fremrykkede værn mod afrikansk migration helt nede i Sahara.

I hvert fald når man ser på den officielle trafik på de hovedfærdselsårer, der i de seneste årtier har bragt millioner af migrantarbejdere gennem Niger op til den mere velpolstrede kyststat Libyen. De seneste år har EU sat målrettet ind på at få det vestafrikanske lands regering til at indføre grænsekontrol og med en ny lov gøre mennesketransport til menneskesmugling.

Da migrationsforskeren Hans Lucht fra Dansk Institut for Internationale Studier senest besøgte området i april i år, var virkeligheden mere kompliceret. Smuglere forklarede ham, at de tager mindre ruter for ikke at blive opdaget. I stedet for lastbilkaravaner kører de én og én i mindre firehjulstrækkere, der fyldes med 25 mennesker. De afkobler bremselygterne og kører uden lys. De nye ruter er ofte de samme, som narko- og våbensmuglerne bruger, så rejsen bliver mere hard core-kriminel og farlig, forklarer han.

»Der er ekstreme vejforhold, og man skal ikke fare vild mere end et par dage, så dør alle folk. Når de kører én ad gangen i stedet for i karavane, som i gamle dage, er der ikke nogen til at hjælpe en, hvis bilen bryder sammen. Det er blevet farligere, efter der er blevet lagt pres på«, siger Hans Lucht.

Den europæiske aftale med Niger er bare ét blandt mange initiativer, som EU især siden det store flygtningeryk i 2015 har taget for at bremse flygtninge og migranter i at søge imod og nå frem til Europa. Europas indsats for at dæmpe migrationen er sammensat og starter langt nede i Afrika. Grænsekontrol er også bare en del af aftalen med Niger. Europæerne betaler også for oplysningskampagner i det vestlige Afrika, der fortæller afrikanere, at rejsen er farlig, og udsigterne dårlige i Europa. De hyrer migranter til at rejse rundt og fortælle om deres dårlige erfaringer. De viser billeder og nogle gange genopfører de scener fra ørkenen, forklarer Hans Lucht.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere