Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

En del af vingen på det fly, der søndag styrtede ned ved Umeå i Sverige, brækkede af i luften, lyder det fra den svenske havarikommission.
Foto: Tt News Agency/Ritzau Scanpix

En del af vingen på det fly, der søndag styrtede ned ved Umeå i Sverige, brækkede af i luften, lyder det fra den svenske havarikommission.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vinge gik i stykker i luften ved svensk flyulykke

Svensk havarikommission arbejder på at klarlægge årsagen til søndagens flystyrt, der dræbte ni mennesker.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dele af en vinge på det fly, der søndag styrtede ned ved Umeå i Sverige, gik i stykker i luften.

Det bekræfter Peter Swaffer, der er leder af den svenske havarikommission, over for avisen Dagens Nyheter.

Kommissionen er mandag i gang med at undersøge årsagen til styrtet, der kostede ni mennesker livet. De dræbte er piloten og otte faldskærmsudspringere, der var om bord i flyet. Syv er mænd og to er kvinder. Ofrene var svenskere og en enkelt svensk-amerikaner.

»En del af den ene vinge blev ikke fundet ved vraget, men et andet sted i nærheden. Den er brækket af i luften«, siger Peter Swaffer ifølge det norske nyhedsbureau NTB.

Ingen sort boks

Det forulykkede fly havde ikke en sort boks eller andet udstyr, der registrerer flyets færd i luften eller optager, hvad der bliver sagt i cockpittet.

Derfor må den svenske havarikommission forlade sig på vidneforklaringer, tekniske undersøgelser af vragdele og studier af videoklip og fotos, der viser, hvordan flyet snurrede mod jorden med næsen direkte nedad fra 4000 meters højde.

Havarikommissionens generaldirektør, Hans Ytterberg, nøjes på en pressekonference mandag klokken 17 med at bekræfte, at "dele af flyet blev separeret i luften".

»Flyet var ikke helt, da det ramte jorden. Dele af det skiltes i luften«, siger han.

»Nærmere hvilke dele eller hvor store dele vil vi ikke spekulere i eller kommentere«.

Han tilføjer, at det kan tage tid, inden havarikommissionens endelige rapport er klar. Det skyldes blandt andet, at havarikommissionen skal samarbejde med kolleger fra USA og Australien.

Det forulykkede fly er australsk fremstillet med amerikansk motor.

Flyet, der var af typen GippsAero GA8 Airvan, benyttes også af to andre faldskærmsklubber i Sverige. De har indstillet brugen af denne type fly, indtil årsagen til søndagens ulykke er klarlagt.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden