Demonstranter protesterer mod enormt teleskop på Hawaii

Indfødte hawaiianere har i årevis sat sig imod byggeri af teleskop på vulkan. Nu blusser protesterne op igen.

Internationalt

Hundredvis af demonstranter protesterede mandag mod konstruktionen af et gigantisk teleskop på en vulkantop på Hawaii.

Demonstranterne lagde sig på jorden og blokerede hovedvejen til vulkanen, mens de sang.

Det er den seneste udvikling af en årelang konflikt mellem videnskab og kultur, som udspiller sig på toppen af den inaktive vulkan Mauna Kea.

Her har forskere siden 2011 ventet på at komme i gang med byggeriet af et enormt rumteleskop, der skal gøre os i stand til at se selv de mindste lysglimt i universets fjerne afkroge.

Håbet er, at teleskopet kan gøre forskerne klogere på 'big bang' og give svar på fundamentale spørgsmål om universet.

Men grupper af Hawaiis oprindelige befolkning har sat sig imod det mere end 50 meter høje observatorie, da de betragter vulkantoppen som helligt land.

Protesterne tog til i styrke i 2014, da demonstranter fik spoleret en ceremoni, der skulle have markeret begyndelsen på byggeriet. Projektet blev sat i bero året efter, da demonstranter blokerede indfaldsvejen til vulkanen.

Vil protestere igen tirsdag

I november sidste år sagde højesteret på Hawaii alligevel god for at bygge kæmpeteleskopet Thirty Meter Telescope (TMT) på toppen af Mauna Kea.

Mandag ville myndighederne lukke vejen mod Manua Kea for at begynde at bringe byggeudstyr til vulkantoppen i løbet af de kommende dage.

Men mandag ved daggry mødtes en gruppe oprindelige hawaiianere, kupunaer, også kaldet ældste. Flere sad på stole og havde bundet sig sammen med hinanden for at blokere vejen.

»Ved Manua Kea synger aktivister stående og siddende for at forsvare bjerget, som de anser for helligt«, skriver Anita Hofschneider, der er journalist for mediet Honolulu Civil Beat, på Twitter.

Politiet fortalte demonstranterne, at de ville blive anholdt, hvis ikke de fjernede sig.

Men efter flere timer, hvor demonstranterne holdt stand, var ingen blevet anholdt, oplyser politiet, som i stedet prioriterede at bygge en afspærring mod en nærliggende motorvej.

Demonstranterne har bebudet, at de vil vende tilbage og protestere tirsdag.

ritzau

Jens Hjalte Løgstrup

Hvad er det, der er rød som en Ferrari og kører på skinner?  En skinnecykel mellem Allingåbro og Randers

Nye grønne vaner eller grøn likør?  Læserne kommer med deres bedste tip til Midt- og Østjylland

Siden nonnerne forlod slottet i kølvandet på et mystisk dødsfald, er det blevet omdannet til pensionat og hotel

Morten Langkilde

Tag på underjordisk safari i Jylland

Eva Holtegaard-Kasler

Smagsoplevelser i Djursland:  Spis tang, vegetarisk eller traditionel dansk mad

Jens Hjalte Løgstrup

Sæt smartphonen på lydløs, og snup en dag 'alene' i den midtjyske vildmark

Roald Als/POLITIKEN

Dannelsesrejsen:  Kan et roadtrip til Jylland afhjælpe Roald Als' kolossale uvidenhed om hovedlandet?

Anne Louise Leth

En dag ved Randers Fjord:   Du kan komme til at følges med en sæl eller en havørn

Stine Daugaard

Få Danmarks glemte perle for dig selv

Roald Als/POLITIKEN

Roald Als på dannelses­rejse i Jylland:  »Hold nu kæft, Gorm. Det er Jylland. Det er nok til at overse«

Jørgen Schytte/Foto: Visit Denmark

Byerne syd for Aalborg er et besøg værd

Gå på opdagelse i Mols Bjerge

Her finder du Danmarks svar på Indiana Jones

Anne Bech

12 oplevelser i Aarhus:  Hvasådær? Er der noget at vente på?

Anne Louise Leth