0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Efterforskning slår fast: Boeingflys styresystem får skylden for flystyrt i Indonesien

Men Lion Air havde heller ikke godt nok styr på vedligeholdelse og dokumentation, fremgår det af undersøgelse af det styrt, der var med til at give 737 Max-8-flytypen startforbud.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bay Ismoyo/Ritzau Scanpix
Foto: Bay Ismoyo/Ritzau Scanpix

Havarieksperter undersøger vragdele fra Boeingflyet efter styrtet sidste efterår.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Boeing gjorde sit automatiske MCAS-system afhængig af en enkelt sensor.

Flyfabrikken tog fejl, da den under udviklingen af de nu startforbud-ramte 737 Max-8-maskiner prøvede at forudsige, hvordan piloter ville reagere på fejl i systemet.

Piloterne blev ikke uddannet i at håndtere fejl i systemet.

Det er nogle af den indonesiske havarikommissions konklusioner efter et flystyrt sidste år, hvor 189 mennesker mistede livet. Havarirapporten offentliggøres først fredag, men efterforskerne har ifølge blandt andre nyhedsbureauet Bloomberg ved et møde med efterladte fortalt om de fejl og mangler, der var skyld i flystyrtet.

Boeing vil ikke kommentere konklusionerne inden da, oplyser virksomheden.

Styre-automatik var afgørende for styrt

En meget stor del af ansvaret for, at det endte galt, ligger ifølge havarikommissionen netop hos Boeing og det særlige MCAS-system, der automatisk pressede flyets næse nedad, selv om piloterne forsøgte at få den opad.

De var ikke trænet til at slå systemet fra, hvis det begyndte at gøre unoder.

Havariefterforskerne konkluderer også, at en afgørende sensor ikke var blevet indstillet rigtigt efter en reparation af flyet. De vurderer også, at Lion Airs håndtering af tidligere problemer med flyet og vedligeholdelsen og med procedurer under flyvningen ikke var gode nok.

Nogle måneder efter det indonesiske styrt ramte katastrofen igen, denne gang med et fly fra et etiopisk flyselskab.

Det fik luftfartsmyndigheder verden over til at udstede et flyveforbud, der siden har holdt de mange Boeing 737 Max-8-maskiner på jorden.

Flybranchen i milliardtab efter startforbud

Det har været yderst kostbart for flyselskaber og for Boeing-fabrikken, der senest har skilt sig af med en af topcheferne, Kevin McAllister, som blev fyret i går.

Det sker på baggrund af undersøgelser, der viser, at fabrikken var klar over problemer med MCAS-systemet og den måde, det kunne tage kontrol over flyvningen på.

Samtidig står flyfabrikken over for en række sagsanlæg fra pårørende og flyselskaber.

Den har siden flyveforbuddene arbejdet på at få ændret på MCAS, så det atter kan godkendes af tilsynsmyndighederne.


Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce