0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Det går så godt, at det kan gå galt: New Yorks cykelhandlere har tomme hylder

I New York er der kø foran cykelhandlerne og mangel på varer. I London vil borgmesteren smide bilerne ud. I Berlin kaldes udbygningen af cykelstier for en trafikrevolution. Det kan i yderste konsekvens føre til, at cykelproduktionen ikke kan følge med behovet, vurderer dansk grossist.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Caitlin Ochs/Ritzau Scanpix
Foto: Caitlin Ochs/Ritzau Scanpix

Et helt nyt fænomen har ramt New York: Familier på cykeltur. Coronakrisen har øget cykelsalget markant.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det vil være synd at kalde New York en cykelby.

Men noget er der sket: Der er opstået en mangel på cykler i den amerikanske millionby. Hylderne i cykelforretningerne er ved at være tomme, hvis det er en almindelig cykel til 7.000 kroner eller derunder, kunderne kigger efter.

Det er ikke kun i USA’s byer, cyklen er kommet i søgelyset som en løsning på trafikproblemer i en coronatid. I London og andre byer vil politikerne nu gøre store områder bilfrie. I Paris - hvor det har været et tema i borgmestervalgkampen - arbejdes der nu på at at etablere flere hundrede kilometer cykelstier. Og i Milano er bystyret også gået i gang med at indføre cykelstier og få fredeliggjort byens gader.

Det er den udvikling, der har givet New Yorks cykelhandlere tomme hylder og travle ekspedienter. Og med tilsvarende udviklinger i andre storbyer kan det påvirke markedet, fordi fabrikker risikerer ikke at kunne følge med behovet.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce