0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Multinationale firmaer mener i stigende grad noget om tidens store spørgsmål

Tiden tvinger virksomhederne til at mene noget om #metoo og #blacklivesmatter, siger kommunikationseksperter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Brent N. Clarke/Ritzau Scanpix
Foto: Brent N. Clarke/Ritzau Scanpix
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Siden den sorte amerikaner George Floyd blev dræbt af en politimand i Minneapolis, og titusinder nu dagligt går på gaden for at protestere mod racisme, har store multinationale virksomheder stået i kø for at være med i kampagnen Black Lives Matter.

Apple var en af de første virksomheder, der på alle sine platforme udtrykte sin »støtte til sorte kunstnere, sorte initiativtagere og sorte samfund«. Under den kollektive protestaktion Blackout Tuesday 2. juni blev hele programmet på firmaets radiokanal Beats 1 ryddet og erstattet af et nyt med udelukkende sorte musikere.

Det samme skete hos Spotify, der også med mellemrum indlagde fuldkommen stilhed i 8 minutter og 46 sekunder – så længe pressede politimanden Derek Chauvin sit knæ mod George Floyds hals.

Sportsfirmaet Nike lagde en reklame på alle sociale medier med ordlyden »Tro ikke, at dette ikke gælder dig … Lad os alle blive en del af forandringen«.

Konkurrenten Adidas fulgte trop med sit eget slogan »Sammen skal vi videre. Sammen skal vi skabe forandring«.

Walt Disney, Chrysler, isfirmaet Ben & Jerry og mange andre udsendte alle den samme besked i forskellig form. Store amerikanske virksomheder står med egne ord solidt bag landets sorte borgere. Men hvorfor gør de det lige nu, og hvorfor er det overhovedet nødvendigt at sige?

»Denne type virksomheder har brug for at fortælle deres kunder, at de er meget mere end et produkt. De har brug for at gøre sig relevante for forbrugeren ved at skabe identitet. Det gør de effektivt ved at kæmpe for en presserende sag. Denne anledning kommer derfor som sendt fra himlen, for nu kan de gå på banen og sige noget, der tilsyneladende er kontroversielt, selv om alle jo er enige i budskabet«, siger reklamemanden Carsten Herholdt, ejer af The Brand Agency i Aarhus.

Kampagner med bagslag

Men virksomhederne skal også passe på, hvad de gør, for en kampagne kan give bagslag, hvis den ikke er forankret i firmaets kultur og fortid, mener Herholdt. Den risiko har også vist sig i Black Lives Matter.

Kosmetikfirmaet l’Oreal var som de fleste hurtigt på de sociale medier med meldingen: »Det nytter at stå op for en sag. L’Oreal er solidarisk med det sorte samfund og imod enhver form for uretfærdighed«.

Men lige så hurtig var firmaets tidligere model Munroe Bergdorf, der reagerede på, hvad hun kaldte »ubærlig opportunisme og hykleri« fra virksomhedens side. L’Oreal fyrede den transkønnede Bergdorf, efter at hun havde udtalt sig om racisme og hvidt overherredømme i kølvandet på begivenhederne i Charlottesville, hvor en neonazistisk demonstration