0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

»Dette er endnu et søm i kisten for pressefriheden«: Over 50 journalister på Ungarns førende nyhedsite har sagt deres job op i protest

Redaktører og over 50 journalister på Ungarns førende nyhedssite, Index, har sagt deres job op, efter chefredaktøren er blevet fyret, skriver Reuters.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bernadett Szabo/Ritzau Scanpix
Foto: Bernadett Szabo/Ritzau Scanpix

Redaktørerne og journalisterne på Index går i protest mod fyringen af chefredaktøren Szabolcs Dull.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Redaktører og over 50 journalister på Ungarns største uafhængige nyhedssite, Index, har sagt deres job op. Det sker, efter at chefredaktøren er blevet fyret.

Det skriver de på mediets hjemmeside.

De kalder fyringen af chefredaktøren Szabolc Dull et "åbent forsøg på at lægge pres på" Index, skriver Reuters.

Journalisterne siger, at de valgte at gå, efter bestyrelsen havde sagt nej til deres krav om at genansætte Dull.

Menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch skriver, at det er det seneste eksempel på, hvordan den ungarske regering forsøger at bekæmpe ytringsfriheden og den uafhængige journalistik i landet.

Index var i april mål for et større opkøb af selskabet. Forretningsmanden Miklos Vaszily, der har tætte forbindelser til premierminister Viktor Orbán, opkøbte 50 procent af virksomhedens streaming- og annonceaktiviteter.

Dull blev fyret, fordi han blandt andet ikke var i stand til at løse spændinger på arbejdspladsen, hedder det fra selskabet ifølge Human Rights Watch.

»Dette er endnu et søm i kisten for pressefriheden og den uafhængige journalistik i Ungarn«, siger Lydia Gall fra Human Rights Watch.

Organisationen minder om, at Vaszily og andre forretningsfolk, der er loyale over for Orban, har stået bag opkøb af en række medievirksomheder og gjort dem til talerør for regeringen.

I 2014 overtog Vaszily et andet netmedie - Origo - som siden har lagt sig på en regeringsvenlig linje, konstaterer Human Rights Watch.

Også her blev chefredaktøren fyret efter en strid om en nyhedsartikel. Her hed det, at folk i regeringen misbrugte offentlige midler.

Opdateres.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter