0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

    Alt om Præsident­valg i USA

Scandinavian Stars berømte kaptajn er død

Hugo Larsen var kaptajn for 'Scandinavian Star', da 159 mennesker døde i en brand på skibet. Han blev 86 år.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lars Poulsen
Foto: Lars Poulsen

Hugo Larsen blev 86 år. Arkivfoto.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hugo Larsen, den norske kaptajn for skibet 'Scandinavian Star', som brændte 7. april 1990, er død.

Han blev 86 år gammel, skriver det norske nyhedsbureau NTB.

Larsen skal bisættes 29. september i den norske by Sandefjord ifølge en dødsannonce, som bringes i Sandefjords Blad onsdag.

'Scandinavian Star' brød 7. april 1990 i brand om natten, da den befandt sig i Skagerrak på vej fra Oslo til Frederikshavn.

159 mennesker mistede livet i branden. I alt 482 personer - herunder 99 besætningsmedlemmer - var om bord på færgen.

Skibsreder Henrik Johansen, rederidirektøren Ole B. Hansen og Hugo Larsen blev i november 1993 dømt til seks måneders ubetinget fængsel. De havde ifølge retten ansvaret for store mangler ved sikkerheden om bord.

Scandinavian Star - kampen for at få svar

Afsnit 1: På vej hjem
Afsnit 1: På vej hjem

Henter…

De er de eneste, der er blevet dømt i forbindelse med branden.

Ville have dom ophævet

I 2004 forsøgte Larsen at få dommen ophævet, men det lykkedes ikke for ham, skriver NTB.

I kølvandet på branden har der været stor debat, og pårørende har kritiseret efterforskningen af branden. Flere mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

Efterforskningen af branden blev delt mellem tre lande. Nordmændene koncentrerede sig om brandens opståen, svenskerne om slukningsarbejdet, mens danskerne skulle efterforske ejer- og forsikringsforhold samt sikkerheden på skibet.

Efterforskningen viste, at ilden var opstået flere forskellige steder på skibet, og flere efterforskninger har også konkluderet, at der sandsynligvis var tale om en påsat brand.

Efter branden pegede efterforskere på en lastbilchauffør, der mistede livet ved branden. Men anklagerne blev senere droppet.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere