0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

120 meter høj og 5.000 tons tung: Kæmperaketten 'Starship' skal indfri Elon Musks hede drøm

Elon Musk giver sit nye rumskib en tredjedels chance for at overleve en første, ubemandet prøveflyvning til 15 kilometers højde i næste uge. Går det galt står flere prototyper klar i kulissen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Spacex
Foto: Spacex

Starship er hovedsagelig bygget i fire millimeter tykt rustfrit stål. Foto: SpaceXStarship

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Elon Musk er mest er kendt for sine Tesla-biler, med hvilke han vil afvænne verden fra fossile brændstoffer. Hans virkelige livsprojekt er imidlertid endnu mere storstilet, nemlig at sikre menneskets eksistens i fremtiden. Hvordan? Ved at muliggøre vores overlevelse på en anden planet, såfremt Jordens civilisation skulle gå under. Kan vi skabe en storby på Mars, mener Musk, vil menneskeheden – billedligt talt – ikke længere have alle æg i én kurv.

Der er mange udfordringer ved at etablere en by på Mars. Først og fremmest rejsen dertil, og det var den udfordring, Musk kastede sig over, da han for 18 år siden grundlagde virksomheden SpaceX; navnet er en forkortelse for Space eXploration. Siden 2002 er SpaceX, med topmoderne raketter, vokset til en magtfaktor i rumfarten. Det er SpaceX, der efter planen i næste uge opsender amerikanske astronauter til rumstationen ISS.

Musk har imidlertid sigtekornet indstillet på højere mål end blot kredsløb om Jorden. SpaceX’ nye Mars-rumskib, benævnt ’Starship’, er derfor – med Musk som chefingeniør – under hastig konstruktion i Boca Chica, Texas, et afsides marskområde lidt nord for Rio Grande-floden og grænsen til Mexico. Utroligt nok foregår meget af byggeriet under åben himmel og i store, midlertidige telte. Blandt svejserobotter, teleskoplifte, gaffeltrucks og arbejdere i sikkerhedsveste vokser enorme raketter nu frem. Første flyvning, til beskedne 15 kilometers højde, skal finde sted i den kommende uge. Næste år satser man på, at ’Starship’ vil nå ud i rummet.

Hidtil er rumskibe og opsendelsesraketter kun blevet genbrugt delvis. Det gælder både rumfærgen og den nuværende SpaceX-løfteraket, Falcon 9, hvis øverste trin brænder op i atmosfæren efter hver opsendelse. Skal man imidlertid sende store mængder materiel og mange mennesker til Mars, må man have et rumskib, der kan genanvendes, og det både hurtigt og ubesværet. Som Musk har formuleret det:

»Passagerfly, der ikke kan genbruges, er en vanvittig tanke. Hvorfor skulle det være anderledes med rumraketter?«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden