0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

»Vi vidste det ville ske!« Skibene er blevet langt større, men Suezkanalen har stadig samme størrelse

Erstatningskravene vil vælte ind over rederiet, der lige nu har et skib liggende på tværs af Suezkanalen, og »det bliver sindssygt dyrt«, siger tidligere kaptajn Henrik Uth, der er direktør i et firma, som lever af at besigtige skibe efter en ulykke. Hør ham fortælle om fysikken bag ’Ever Given’s grundstødning. Og hvorfor det er så enorm en opgave at få skibet fri.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Satellogic/Ritzau Scanpix
Foto: Satellogic/Ritzau Scanpix
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi vidste, det ville ske! Alene de sidste fem år har der været i hvert fald 23 grundstødninger af større skibe i Suezkanalen, har jeg talt mig frem til. Men der har man bragt skibet flot i løbet af nogle timer eller højst en dag. Men at det sætter sig på tværs og blokerer kanalen, og at det får konsekvensen for forsyningskæderne og hele verdensøkonomien, det er en helt anden kategori«.

Henrik Uth er direktør i det danske firma Survey Association. Det er et selskab, der lever af at undersøge skibe efter ulykker, havarier og brande for forsikringsselskaber. Ud over at besigtige skibene forsøger selskabet dels at klarlægge, hvorfor ulykkerne skete, dels hvad det vil koste at udbedre skaderne. Survey Association var f.eks. involveret i ’Costa Concordia’-ulykken, hvor det italienske krydstogtskib gik på grund ud for Italien. 32 mennesker døde.

Henrik Uth har selv været sømand, han er uddannet navigatør, har været styrmand og blev kaptajn, før han gik i land. Han har selv krydset gennem Suezkanalen flere gange, og som ansat i Maersk Line var han chef for drift i det østlige Middelhav, inklusive Suez.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere