0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

USA stopper overvågning og manipulation af børn. Hvad med børnene i Europa?

Disney, Unity og flere andre tech-firmaer stopper nu med at målrette reklamer til børn efter anklager om manipulation og misbrug af data. Men onlinespil i EU kan indtil videre frit fortsætte manipulationen af europæiske børn.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn

Det er på trods af disse gdpr-regler ikke lykkes EU at sætte en stopper for gratis onlinespils ulovlige dataindsamling.

Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Populære onlinespil til børn indsamler data uden forældres viden eller samtykke, og benytter dataen til at tegne profiler af børnene. Ved at tegne psykologiske profiler er det nemmere at målrette reklamer og skubbe børnene i retningen af egen eller forældrenes pengepung.

Sådan lød anklagerne mod flere tech-firmaer i en amerikansk retssag, og mandag sidste uge indgik firmaer som Disney, Unity og Twitter så et forlig med den californiske domstol:

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter