0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Derfor hamrer prisen på olie og benzin i vejret

Benzin, diesel og opvarmning med olie bliver dyrere. Olieeksportører er glade og venter, at efterspørgslen først topper omkring 2035. Til gengæld er det blevet sværere at standse den globale opvarmning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Maxim Shemetov/Ritzau Scanpix
Foto: Maxim Shemetov/Ritzau Scanpix
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Internationalt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På benzinstationen ser det dystert ud. Ved pumperne i Saudi-Arabien ligner det en fest. I klimakampen mod CO2 ved man knap, om man skal græde eller le. Men ja, olieprisen er steget 80 procent siden begyndelsen af året. Det koster dyrt på benzinstationen og for dem, der stadig har oliefyr.

Til gengæld kan det på ny give Saudi-Arabien et overskud på kongerigets budget – for første gang i flere år. Det saudiske budget er i øjeblikket baseret på, at olien kan sælges for omkring 70 dollars for en tønde (158 liter), og selv om landets olie er en af de billigste at pumpe op i hele verden, har regimet i flere år måttet finansiere sig selv ved at trække på reserverne. Det tegner nu til at være slut.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu