Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tidslinje: Scandinavian Star

fakta
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1971: Skibet bygges i Frankrig og får navnet M/S Massalia.

1984: Skibet overtages af Stena Cargo Line, der udlejer det til det senere SeaEscape. Omdøbes til Scandinavian Star.

30. marts 1990: Stena Cargo Line sælger Scandinavian Star til SeaEscape med hjemsted i Florida, der i en årrække har lejet skibet. SeaEscape overdrager skibet til et kommanditselskab, som Henrik Johansen kontrollerer. Men SeaEscape står fortsat registreret som ejer.

7. april 1990: Scandinavian Star brænder på vej fra Oslo til Frederikshavn. 159 mister livet som følge af branden. Skibet bugseres til den svenske by Lysekil.

9. april 1990: Advokatfirmaet Reumert & Partnere skriver til Sø-og Handelsretten, at skibet 30. marts var blevet overtaget af K/S Scandinavian Star med hjemsted på Frederiksberg. 10. april 1990: De norske myndigheder efterforskede årsagen til branden, mens svenskerne skulle undersøge brandslukningsarbejdet og de tekniske forhold på skibet. De danske myndigheders opgave var at efterforske ejer- og forsikringsforhold – samt skibets sødygtighed og sikkerhed.

11. april 1990: Søforklaringen indledes i København.

30. august 1990: Skibsregisteret for Bahamas indskriver salget af skibet fra SeaEscape til K/S Scandinavian Star. Salget tilbagedateres til 5. april 1990.

Marts 1991: Norsk politi udpeger dansk lastbilchauffør som den mest sandsynlige brandstifter. Han døde i hovedbranden, så der bliver ingen retssag.

3. december 1992: Sø-og Handelsretten idømmer Henrik Johansen og hans direktør Ole B. Hansen 40 dages hæfte, og den norske kaptajn Hugo Larsen idømmes hæfte i 60 dage for brud på reglerne om skibes sikkerhed.

22. november 1993: Højesteret afsiger endelig dom: Henrik Johansen, Ole B. Hansen og Hugo Larsen idømmes alle seks måneders hæfte.

29. januar 1997: Justitsminister Frank Jensen afviser ny efterforskning i sagen.

22. maj 1997: Folketinget tilslutter sig justitsministerens holdning.

2. maj 2002: Den norske rigsadvokat afviser at gå ind i ny efterforskning af selve brandstiftelsen, men sender Støttegruppens nye oplysninger om ejerskab og forsikringsforhold videre til statsadvokaten i København.

28. januar 2005: Rigsadvokaten afviser at genoptage sagen om Scandinavian Star.

13. juni 2014: Norsk politi erkender, at der ikke er beviser mod den danske lastbilchauffør, som oprindelig blev udpeget som brandstifter – og som døde i branden. Politiet indleder en ny efterforskning.

20. januar 2015: Det norske Storting beslutter at nedsætte en kommission, der skal kulegrave sagen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden