Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Matt Dunham/AP
Foto: Matt Dunham/AP

Pressestunt. Nigel Farage, her på Themsen, har haft god vind i sejlene igennem sin Brexit-kampagne.

Britisk EU-afstemning
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Britiske vælgere og presse er i vildrede

Flere indflydelsesrige tabloidaviser skruer ned for den sædvanlige hårde retorik mod EU med få dage til valget. Andre øger nej-trykket. Og vælgerne er tilsyneladende delte.

Britisk EU-afstemning
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mediemagnaten Rupert Murdoch er en klog mand, som altid satser på at være på vinderholdet. Og hvad gør man så, når udfaldet få dage før folkeafstemningen om fortsat britisk medlemskab af EU er totalt usikkert? Man spiller på begge heste.

Det gjorde Rupert Murdoch i går, da flagskibet i hans presseimperium, The Times, gik ud med en anbefaling til læserne om at stemme ja til at blive i EU.

Få dage tidligere havde hans tabloid-avis The Sun anbefalet avisens over tre millioner læsere at stemme for Brexit, altså at forlade unionen. Overskriften på forsiden lød: ’BeLEAVE in Britain’. Opfordringen blev indirekte fulgt op få dage efter med en forsidehenvisning om ’Væmmelige euro-møl rammer UK’.

Ifølge avisen angriber denne art af møl de engelske kål, og The Sun jublede over, at Brexit-tilhængerne nu førte i meningsmålingerne.

Det gør de ikke mere. Flere af målingerne giver en mindre føring til jasiden, og en måling offentliggjort i søndagsavisen The Observer viser dødt løb.

En del af tallene er indsamlet efter mordet på Labour-politikeren Jo Cox torsdag, men forskningsleder Anthony Wells fra instituttet YouGov mener ikke, at den tragiske begivenhed rykker billedet for alvor.

Andrew Hawkins fra instituttet Comres konstaterer derimod et skift blandt de vælgere, som instituttet spurgte før og efter mordet.

»Der var en mere negativ holdning til at stemme os ud af EU blandt dem, der blev interviewet efter torsdag kl. 14«, konstaterer han i onlineavisen The Independent.

Flere medier minder dog om, at institutterne tog alvorligt fejl ved parlamentsvalget sidste år. De forudså et nederlag til premierminister David Camerons konservative, som endte med at vinde en sikker sejr.

Elitens presse mod folkets

Denne gang vender mordet på Jo Cox totalt op og ned på kampagnen, og tabloidaviser som The Sun, Daily Mail og Daily Express, der alle er for Brexit, har i de seneste dage bragt rosende artikler om den myrdede kvinde, som de få dage inden betegnede som en ’flygtningeven’.

En af den myrdede politikers sidste tekster handler netop om behovet for at finde en human løsning på tilstrømningen af flygtninge.

Men de advarer også EU-tilhængerne mod at misbruge forbrydelsen i kampagnen.

Daily Mail citerer i en stort opsat artikel et tv-interview med Rachel Reeves, der er medlem af Underhuset for Labour ligesom Jo Cox, og som er en af den myrdede politikeres veninder.

»Jeg tror ikke, man skal kæde folkeafstemningen og Jos død sammen«, siger Rachel Reeves, der fører kampagne til fordel for fortsat britisk EU-medlemskab.

Avisen angriber i barske vendinger medarbejdere på centrum-venstre-avisen The Guardian, som gør Brexit-tilhængerne ansvarlige for stemningen »med deres fanatiske tale, deres pegen fingre ... og den åbenlyse racisme«, som kommentatoren Polly Toynbee formulerer det.

Det er elitens presse over for folkets presse, som traditionelt er imod EU, konstaterer Daily Mail.

30 års modkampagner

Tonen var hård, da premierminister David Cameron i marts i år vendte tilbage fra daglange forhandlinger med de øvrige EU-ledere om de krav til EU-reformer, vælgerne kommer til at godkende eller forkaste torsdag.

Kritikken haglede ned over premierministeren, der få dage efter stod over for et åbent oprør fra sine nære venner, justitsminister Michael Gove og Londons daværende borgmester Boris Johnson, som valgte at føre Brexit-kampagne.

Ifølge forskeren Ian Bond har 30 års uafbrudte kampagner mod EU sat deres spor.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Tabloidpressen taler til menigmand, og den spiller på mange menneskers mistillid til det etablerede, hvad enten det er de store partier eller de gamle aviser«, vurderer han overfor Politiken.

»De aviser har med deres nationalisme i høj grad været med til at præge en stor del af befolkningens syn på verden udenfor og EU i særdeleshed«.

Han peger på, at deres oplagstal ganske vist er faldet drastisk, men især Daily Mails online udgave er en succes som en af de mest læste i verden, og den påvirker stadig mange læsere.

Vi må sætte os fri fra det diktatoriske Bruxelles

Et tilfældigt udvalg af The Sun og Daily Express-læsere, som Politiken møder i en kiosk i kvarteret Bermondsey i London, er ikke i tvivl.

»The Sun skriver ikke meget om politik. Men den har de rigtige meninger om EU og udlændinge«, siger en ældre mand, som vil stemme nej.

En anden peger på, at Daily Mail skriver »sandheden om flygtningene, som Angela Merkel lukker ind i Europa«, og han bemærker: »Det hører vi ikke noget om på tv eller i radioen. Det vil de helst ikke tale om«.

Alle ti ’tabloid-købere’ vil stemme for Brexit. Ingen af dem interesserer sig for de økonomiske argumenter, mens de derimod køber Brexit-kampagnens beskrivelser af EU’s lemfældige flygtningeklub og Brexit-ledernes påstande om, at Storbritannien kan »genvinde sin frihed« uden for EU, som Boris Johnson formulerede det lørdag.

Ifølge presseforskeren Roy Greenslade, der skriver regelmæssigt i The Guardian, kommer tabloidavisernes positioner ikke til at ændre noget. Læserne kender på forhånd avisernes holdninger, og de deler dem helt og holdent, lyder hans analyse i The Guardian.

Denne gang slår The Sun på britisk uafhængighed.

»Vi må sætte os fri fra det diktatoriske Bruxelles … Hvis vi bliver, vil Storbritannien i løbet af nogle få, korte år blive opslugt af denne ubønhørligt ekspanderende føderale stat, som Tyskland dominerer«, hed det i anbefalingen til læserne. »Hvis vi bliver inde, vil det blive værre for indvandringen, for beskæftigelsen, for lønningerne og for vores livsstil«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men selv i tabloid-lejren hersker tvivlen. Søndagsudgaven af Daily Mail, Mail on Sunday, anbefaler sine læsere at stemme for fortsat medlemskab af hensyn til økonomien. Ifølge redaktionen udspreder Brexit-tilhængerne »farlige illusioner«.

Den tredje store tabloidavis, The Mirror, der kalder sig selv den »intelligente tabloid«, opfordrede i går også vælgerne til at blive i EU. Avisen bliver læst af mange Labour-vælgere, og det er netop Labours vælgere, som kan blive afgørende torsdag, viser flere undersøgelser.

Fritænker, charlatan, populist, klovn eller folkelig fantast? Både politisk og privat er Nigel Farage en overlever. Han har mast sig gennem flystyrt, latterliggørelse og talløse smøger og bajere på vejen til at blive Storbritanniens mest kendte nejsiger. Politiken har mødt manden, der tvang David Cameron til at udskrive folkeafstemning om EU 23. juni. Kilde: Politiken / Johannes Skov Andersen og Thomas Lauritzen

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden