BØDER. Sveriges regering har vedtaget, at et firma, der ikke overholder transportøransvaret, kan straffes med bøder på godt 40.000 kroner, hvis de medbringer passagerer, der ikke har gyldigt ID eller visum til rejsen.
Foto: STIG-AKE JONSSON/AP

BØDER. Sveriges regering har vedtaget, at et firma, der ikke overholder transportøransvaret, kan straffes med bøder på godt 40.000 kroner, hvis de medbringer passagerer, der ikke har gyldigt ID eller visum til rejsen.

Flygtningestrøm

Grænsekontrol: 40.000 kroner i bøde for at transportere illegale flygtninge

Sverige vil straffe firmaer med kæmpebøder, hvis ikke de overholder transportøransvaret.

Flygtningestrøm

Öresundståg Aps, der står for Øresundstogene mellem Sverige og Danmark, kan se frem til bøder på godt 50.000 svenske kroner (omkring 40.000 danske kroner), hvis de fragter passagerer, som ikke har gyldigt id eller visum over grænsen til Sverige.

Som led i Sveriges indførelse af grænsekontrol fra 4. januar vil man bruge bøderne til at håndhæve det såkaldte transportøransvar, der pålægger enhver transportør, uanset om det er i bil, færge eller tog, at sørge for, at deres passagerer har gyldig id til rejsen.

Grænsekontrollen bliver indført i forsøget på at dæmme op for den massive strøm af flygtninge, som Sverige har oplevet de sidste mange måneder.

Tidligere på måneden gjorde den svenske migrationsminister, Morgan Johansson, det klart, at Sverige har nået sin kapacitet for flygtninge, og at nu måtte andre tage over.

»Vi har nået vores loft. Det har Danmark ikke«, sagde han.

Ved et pressemøde i dag, hvor bødestørrelsen blev præsenteret, sagde den svenske infrastrukturminister, Anna Johansson:

»Skulle antallet af personer, som kommer til Sverige via Danmark blive kraftigt reduceret, så kan regeringen vælge at hæve id-kontrollen igen, men indtil videre gælder dagens beslutning i seks måneder«

Stadig uklart hvordan transportøransvaret skal håndhæves

Der er stadig uklarhed om helt præcist hvordan, en paskontrol i Øresundstogene skal fungere i praksis.

Den svenske regering har forslået en opdeling af togperronen ved Kastrup Lufthavn, således at der særskilt er én afdeling for passagerer fra Schengen-lande, én afdeling for passagerer fra lande udenfor Schengen-aftalen og én perron til pendlere, der ofte rejser over Øresund.

DSB fastholder dog, at der i deres optik endnu ikke er blevet foreslået en optimal løsning for håndhævelsen af transportøransvaret. Tidligere har DSB truet med helt at indstille driften over Øresund, så fremt at transportøransvaret blev en realitet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden