Danmark. Et midlertidigt hegn mellem de to perronspor på Kastrup Station er under opførsel.
Foto: DRESLING JENS

Danmark. Et midlertidigt hegn mellem de to perronspor på Kastrup Station er under opførsel.

Flygtningestrøm

Pendlere sammenligner hegn i lufthavnen med »Berlin-muren«

Rejsetiden for alle, der skal til Københavns Lufthavn, bliver længere fra 4. januar.

Flygtningestrøm

Tager man netop nu et smut til Københavns Lufthavn kan man se de indledende manøvrer i opførelsen af det hegn, der fra 4. januar skal stå klar mellem to perroner i Kastrup.

Fundamentet til metalhegnet, der skal være 325 meter langt og gå mellem Spor 1 og Spor 2 i lufthavnen, er på plads.

Hegnet skal forhindre, at folk løber over sporet fra 4. januar, når den id-kontrol, som den svenske regering har vedtaget for at nedbringe antallet af flygtninge, der kommer til landet, indføres.

»Nu bliver det endnu mere tydeligt, at der er en grænse mellem Danmark og Sverige. Da jeg kørte gennem lufthavnen i morges blev jeg overrasket over, at det her trådhegn i halvanden meters højde allerede så småt var stillet op«, siger Michael Randropp, der er pendlertalsmand på Kystbanen mellem Helsingør og Malmø.

Han fortæller, at medlemmerne i penderklubben beskriver hegnet som en grænsemur, og at enkelte sammenligner det med »Berlin-muren, der engang stod mellem Vest- og Østberlin«.

»Den usynlige grænse, der før var mellem Danmark og Sverige, bliver lige pludselig synlig. Normalt, når man kører frem og tilbage, lægger man blot mærke til et dansk og et svensk flag. Pludselig er grænsen nu rykket ind på stationen«, siger Michael Randropp.

Frygt for langvarig id-kontrol

Hegnet skal opføres mellem Kastrups nordlige perron og den sydlige perron, som allerede på sociale medier er døbt ’Sverige-perronen’. Fra denne perron skal alle, der rejser mod Sverige, tage toget fra i lufthavnen fremover, efter at man har fået tjekket sit id.

Både i DSB og i Skånetrafikken varsler man, at rejsende fra Danmark til Sverige fra 4. januar skal berede sig på, at rejsetiden mellem de to lande bliver længere. Det anslås, at rejsen vil blive forlænget med minimum 30 minutter på grund af id-kontrollen.

»Man skal forvente længere rejsetid, men vi vil først melde mere samlet ud efter jul«, siger pressechef i DSB, Niels-Otto Fisker.

I svenske Skånetrafikken henviser man til DSB, men pressetalsmand Magnus Andersson fra Skånetrafiken medgiver, at rejsetiden bliver længere i Københavns Lufthavn, fordi alle passagerer skal skifte her.

»I princippet skal man rejse tyve minutter tidligere, end man ellers er vant til. Hvis denne id-kontrol, som jo er midliertidig, viser sig at bliver langvarig, så er vi selvfølgelig urolige for, at der fremover vil komme færre rejsende, og at vi så vil se et indtægtstab«, siger Magnus Andersson.

Skånetrafikken oplyser også, at der fra 4. januar kun vil være afgange hvert tyvende minut fra lufthavnen, modsat i dag hvor der er afgange hvert tiende minut i myldretiden.

Facebook-gruppe vokser

Michael Randropp, pendlertalsmand på Kystbanen mellem Helsingør og Malmø, fortæller, at tilmeldingen til den Facebook-gruppe, pendlerklubben har iværksat, er »eksploderet fuldstændig«.

»Facebook-gruppen har nu 850 medlemmer, og den vokser time for time. Medlemmerne er frustrerede og bekymrede for det her nye ’jerntæppe’, som er under opførelse. Det bliver jo rent kaos de her første dage, når id-kontrollen bliver indført, og hvor alle skal ind gennem terminalen i lufthavnen«, siger Michael Randropp.

Han fortæller videre, at mange pendlere stiller spørgsmål til, hvordan man rent faktisk skal bevæge sig rundt på stationen i Kastrup, til den mulige ekstra ventetid, og til om passagererne kan rejse videre i busser, mens det 325 meter lange hegn opføres.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Almindelige passagerer får jo formentlig på dårlige tidspunkter af dagen forlænget deres rejsetid med 130 til 150 procent. Som minimum skal man forvente 30 minutters ventetid i myldretiden. Jeg tror, at konsekvenserne bliver store. Og hvis det her fortsætter i mere end en måned, så bliver folk rigtig påvirkede. Folk, der pendler, og for eksempel skal videre fra Malmø, får jo svært ved at nå hjem og spise med deres familie«, Michael Randropp.

Spår negativ effekt for ’Greater Copenhagen’

Sund & Bælt, som altså opfører hegnet mellem sporene på Kastrup Station, oplyser, at tiltaget sker i sammenhæng med de kontrolforanstaltninger, som DSB skal foretage på stationen for at opfylde kravene til transportøransvaret.

Sund & Bælt kan endnu ikke oplyse, hvad prisen for hegnet bliver.

»Vi er gået i gang derude, men først når vi er færdige med at opføre hegnet, kan vi sige noget mere om, hvad det vil komme til at koste. Vi regner med at være færdige en gang efter jul. Det bliver et standardhegn, lige som dem man bruger på byggepladser«, siger Lene Thomsen, kommunikationschef i Sund & Bælt, som også henviser til DSB i forhold til spørgsmålet om, hvor lang den ekstra rejsetid bliver for alle, der skal mod lufthavnen.

Konkret vil der fra 4. januar ikke køre direkte Øresundstog til Sverige, når id-kontrollen sættes i værk. Det vil sige, at man ikke længere kan rejse direkte fra Københavns Hovedbanegård til Malmø, men må skifte i Kastrup.

Pendlertalsmand Michael Randropp, der selv pendler mellem Nordsjælland og Sverige, forudser, at id-kontrollen kan få en negativ effekt på det, der kendes som ’Greater Copenhagen’

»Man skal jo både kontrolleres for id i København, men også i Hyllie i Malmø. Det er ikke godt for den fri bevægelighed i Øresundsregionen, og jeg tror, at mange derfor fremover vil vælge den kollektive trafik fra eller forsøge at arbejde i det land, man bor i, hvis man kan. Men det her påvirker også alle flyrejsende, der kommer fra Fyn, Jylland og Sydsjælland. For at komme ud til lufthavnen skal de skifte på enten Hovedbanegården eller på Nørreport«, siger Michael Randropp.

Dansk kritik af svensk beslutning

Også statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og overborgmester i København, Frank Jensen (S), har kritiseret den svenske regerings beslutning om id-kontrol. Ifølge Løkke er der tale om »et kæmpe tilbageslag i Øresundsregionen«, mens Frank Jensen mener, at id-kontrollen, hvis den bliver langvarig, »vil ødelægge både vækst og velfærd på begge sider af Øresund«, har han sagt til Berlingske.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når den midlertidige kontrol træder i kraft, vil samtlige passagerer blive kontrolleret i tog, busser og på færger, inden de forlader dansk jord.

Det skal dog rettelig nævnes, at det kun er passagerer, der rejser fra Danmark til Sverige, der vil blive bedt om at vise id - og ikke den anden vej. Derfor kan man fortsat rejse direkte i tog fra Malmø til eksempelvis Københavns Hovedbanegård.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce