0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Facebook laver kun kontrol med valgreklamer i få lande - Venstre langer ud

Google og Facebooks tiltag i Irland og USA gør det sværere for fremmede stater at påvirke valg, siger forskere. Men de samme kontrolmekanismer ser ikke ud til at blive indført i Skandinavien.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Morrison/AP/AP
Foto: Peter Morrison/AP/AP

To uger før abort- afstemningen i Irland blokerede Google og Facebook for valgannoncer fra andre lande. Samme kontrol er indført i USA, men i den svenske valgkamp er der fri leg.

Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I USA er der fuld fokus fra techgiganterne på at bremse fjendtlige staters forsøg på at påvirke efterårets midtvejsvalg. Facebook har lige meldt ud, at tjenesten har lukket 32 sider og konti fra Facebook og Instagram, som mistænkes for at være undervejs med en koordineret påvirkningskampagne.

Facebook kan endnu ikke afgøre, hvem der står bag, men selskabet oplyser, at aktiviteterne peger i retning af det russiske firma Internet Research Agency, der er bedre kendt som ’troldefabrikken fra Sankt Petersborg’.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter