0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Manden, der gjorde nettet brugbart, vil redde det fra fake news

Zebra er det nye kælenavn for bæredygtige og transparente techvirksomheder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Techindustrien er i høj grad international. Hos det danske it-firma Pleo kommer hver tredje medarbejder fra et andet land end Danmark

Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Manden bag world wide web fyrede i denne uge et opråb af. Www skal reddes, før det ender i en dystopi af fake news, datamisbrug og overvågning. Han har lavet et manifest for nettets frelse og fået både Facebook, Google og Twitter med på ideen.

Sir Tim Berners-Lee opfandt i 1989 den internetprotokol, som gør det muligt at lægge fotos, lyd, video og flot layoutede aviser på nettet. Han gjorde nettet visuelt og nemt at bruge for et massepublikum. Men ironisk nok banede han dermed også vejen for at kommercialisere nettet med butikker og bannerannoncer og platforme som Facebook, Google og Amazon.

Han har derfor i de senere år optrådt som nettets vrisne onkel, der gør opmærksom på, at nettet oprindelig var frit og åbent for alle, som ville lave en hjemmeside eller et andet forum for kommunikation. Facebook og Google satte det i system, så nettet blev nemmere at bruge, men det skete på bekostning af frihed og privatliv. Og nu er techbranchen sur.

Hvis man går til den årlige techfestival i København, så har man opdaget trenden. Tre år i træk har arrangørerne sat en tænketank på 150 techfolk fra hele kloden stævne netop for at frelse nettet fra Silicon Valleys dominans. Det første år skrev de opråbet The Copenhagen Letter. Andet år lavede de en plakatsamling og en bog under titlen The Copenhagen Catalogue. I år kulminerede diskussionen i ’The Tech Pledge’, et løfte om at arbejde for det gode i techbranchen, som alle kan skrive under på fra bund til top i techvirksomhederne.

En af deltagerne i de tre døgnlange workshops var Jean-François Groff, som var med på Berners-Lees hold, da de opfandt www på forskningsinstitutionen Cerm i Schweiz. Og på 30 års-dagen for www i marts fik Berners-Lee både københavnerkatalog og brev personligt overrakt af den danske initiativtager Thomas Madsen-Mygdal, så måske er det ikke så sært, at der er lighedspunkter mellem de to techmanifester.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter