0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dobbeltrolle som mor og politiker udløser detaljeret plan mod digital udnyttelse af børn

Gratis onlinespil indsamler data på børn og manipulerer dem til at bruge penge og blive siddende ved skærmen længere. »Børn kan ikke gennemskue, hvad de bliver udsat for, så det er vores ansvar at lave regler, der rammer produkterne«, siger it-ordfører i SF, Karina Lorentzen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Børn og unge bliver manipuleret til at bruge penge og blive ved deres skærm i længere tid ad gangen, end de egentlig har lyst til.

Mens børn sidder foran skærmen, opsnapper spilproducenterne massevis af data, som kan tegne psykologiske profiler af spilleren. Det gælder både, når man spiller gratis onlinespil, er på sociale medier eller ser videoer på YouTube, hvor autoplay afløser den ene video efter den anden.

Det betyder, at virksomheder kan målrette reklamer, og det har alvorlige konsekvenser for alle mennesker, men særlig hårdt rammer det de yngste af os. For børn er langt nemmere at manipulere med, og det udnytter techgiganter i stor stil.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter