0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Opfinderen fra Greve har opfundet mere end 40 fly

Politiken har fået lov at bladre i flyopfinderen Vincent Seremets private fotoalbum med billeder af nogle af hans flere end 40 modeller.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ditte Valente/VALENTE DITTE
Foto: Ditte Valente/VALENTE DITTE

Vincent Seremet i luften i sin Seremet WS-28, auto-gyro. Et avanceret fly, som er konstrueret til at starte og lande på meget korte afstande. Det blev testet og afprøvet i 1995. Vægt 88 kg.

Viden

På arbejde. Vincent Seremet er i gang med at tegne en ny flyvemaskine, mens datteren Tina kigger med. Det foregår i lejligheden i Bredgade i slutningen af 1960'erne.

Seremet WS-1, ryg-helikopter. Det første fly, Vincent Seremet konstruerede, var en ryghelikopter, som blev bygget i 1958 med en motorcykel-motor og en vægt på 40 kg. Påmonteret et sideror. Der blev kun foretaget nogle enkelte hop med denne model.

Seremet WS-18, jetbælte. Blev kun bygget til forsøg. Er påmonteret en lille jetmotor, og piloten flyver på den udstødning, motoren producerer. Testet og prøvefløjet i 1975. Vægt 48 kg. Det er Vincent Seremets nu afdøde hustru Connie, der viser udstyret frem.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts