0

Nobelpris i Kemi: Evolutionen gik for langsomt og så speedede de den op

Nobelprisen i Kemi gik til tre forskere, som ikke kunne vente på evolutionens langsomme gang og har speedet den op i laboratoriet. Det er der kommet revolutionerende enzymer og antistoffer ud af.

Når man ikke har tid til at vente på evolutionens gang, må man speede den op i laboratoriet. Det udløste Nobelprisen i Kemi onsdag. Grafik: Johan Jarnestad, The Royal Academy of Sciences

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

Livet opstod for cirka 3,7 milliarder år siden, og der findes i dag næppe et sted på Jorden, hvor der ikke findes liv i en eller anden form, vi har alt fra bittesmå mikroorganismer til kæmpestore langhalsede giraffer. Det mangfoldige liv har tilpasset sig forskellige habitater som varme kilder, iskolde gletsjere, tørre ørkener og det dybe ocean.

Evolutionen er en fantastisk historie, men den går også meget langsomt. Så i forsøget på at høste det bedste fra naturen arbejder mange af verdens forskere med at speede evolutionen op på værkstedet. Tre forskere, som for alvor fik sat gang i en speedevolution i laboratoriet, fik onsdag Nobelprisen i Kemi.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu