0

Ilya Naymushin/Ritzau Scanpix
Foto: Ilya Naymushin/Ritzau Scanpix

Jordens magnetiske nordpol bevæger sig hurtigere end nogensinde før mod Sibirien. I 2000 bevægede den sig med 15 kilometer om året. I dag rykker den sig 55 kilometer om året.

Den magnetiske nordpol bevæger sig hurtigere end nogensinde mod Sibirien

Jordens magnetiske nordpol har travlt med at komme til Sibirien. Forskere har derfor været nødsaget til at opdatere modellen for jordens magnetiske felter et år før tid.

Der sker noget mærkeligt oppe nordpå.

Jordens magnetiske nordpol har længe vimset sig stille og roligt fra Canada mod Sibirien. Men nu flytter polen sig så hurtigt, at verdens førende eksperter i geomagnetisme er blevet tvunget ud i at gøre noget usædvanligt. Det skriver Nature.com.

30. januar udsendte de en opdatering af World Magnetic Model – en model for jordens magnetiske felt, som styrer alt fra navigationssystemerne på skibe til Google Maps på smartphones.

Modellen blev sidst opdateret i 2015, og en sådan opdatering plejer at holde 5 år. Det har bare ikke været tilfældet denne gang. Det magnetiske felt rykker sig nemlig så hurtigt, at forskere nu har måttet rette i modellen et år før tid.

Fejlen blev allerede opdaget tidligt i 2018, da forskere fra National Oceanic and Atmospheric Administrations og britiske Geological Survey gennemførte deres årlige check af modellen. Her blev de klar over, at modellen var så ukorrekt, at den var på kanten til at overskride den acceptable grænse for navigatoriske fejl – noget, der kan gå ud over blandt andet flytrafik.

Skyldes forandringer i jordens kerne

Men hvorfor den magnetiske nordpol pludselig har fået så travlt, undrer forskerne. Ifølge dem er en mulig forklaring, at der flyder en særlig hurtig strøm af flydende jern under Canada. Strømmen svækker ifølge forskerne det magnetiske felt under Canada, og derfor taber landet den magnetiske tovtrækning til Sibirien.

»Den magnetiske nordpols placering lader til at være bestemt af to store magnetiske felter: et under Canada og et under Sibirien. Det sibiriske felt vinder konkurrencen«, siger Phil Livermore, der er geomagnetist ved University of Leeds, til et møde med American Geophysical Union, ifølge Nature.

Det er imidlertid ikke noget nyt, at den magnetiske nordpol flytter sig. Det er ganske naturligt, da flydende jern i Jordens kerne skvulper rundt og skubber til Jordens magnetiske felter.

Siden man første gang i 1831 kortlagde den magnetiske nordpol, har polen rykket sig over 2.200 kilometer fra Canada mod Sibirien. Fra 2000 til i dag er dens hastighed steget fra 15 kilometer om året til 55 kilometer om året. I 2018 krydsede den magnetiske nordpol også den internationale datolinje.

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie, men der er masser...

Henter…

Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

Hav en smuk sommer.

Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

• Du lytter til Politiken

SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

Henter…

Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

• Pelle Rink/Ritzau Scanpix

Du lytter til Politiken

3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

Henter…

I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?