0

Sensationel opdagelse: Astronomer tager verdenshistoriens første foto af et sort hul i universet

Man ved, de er derude, men man har aldrig haft et direkte bevis på, at universets sorte huller findes i virkeligheden. Det har man nu. Det er lykkedes at tage et billede af det gådefulde fænomen.

Handout/Ritzau Scanpix
Foto: Handout/Ritzau Scanpix

Historisk portræt. Dette er det første billede af et sort hul nogensinde. Det blev offentliggjort i dag under stor mediebevågenhed i hele verden. Det er det første direkte bevis på, at de usynlige sorte huller med en umådelig stærk tyngdekraft findes. Det er en opdagelse, som formentlig vil udløse en Nobelpris meget snart.

Se godt på billedet. For det er ganske enkelt en sensation.

Det er for første gang nogensinde lykkedes at tage et billede af et altædende glubsk sort hul, som er et af universets mest mystiske fænomener. Midt under et måltid.

Et internationalt hold af astronomer har i netværket Event Horizon Telescope, som består af otte jordbaserede radioteleskoper placeret på fire forskellige kontinenter, zoomet ind på et supertungt sort hul i centrum af galaksen M87. Den ligger i vores kosmiske nabolag, der befinder sig cirka 55 millioner lysår borte i stjernebilledet Jomfruen.