Det kræver udstyr at rejse til Månen, og noget af det, der er efterladt på Månen, tjener i dag som modsvar, når konspirationsteoretikere mistænker månelandingen for at være filmet i et studie. Nasa har således gennem teleskopper affotograferet fod- og hjulspor, det amerikanske flag og efterladt udstyr fra jorden af.

50 år efter månelandingen: Astrofysiker afliver konspirationsteorier

20 procent af amerikanerne tror, at månelandingen var fup, optaget i et tv-studie i Nevada. I dette uddrag fra en kommende bog argumenterer professor i astrofysik og planetforskning Anja C Andersen for, hvor usandsynlige de mange konspirationsteorier fremstår.

FOR ABONNENTER

I tusindvis af år har Månens indflydelse på menneskets adfærd været en del af folketroen overalt i verden. En anden og nyere form for månemyter er, at amerikanernes månelandinger slet ikke fandt sted, men blot var et stort fupnummer. Det er bl.a. for at imødegå disse konspirationsteorier, at Nasa har kortlagt de seks Apollo-landingssteder på Månen med særlig høj opløsning, således at de kunne vise, at det amerikanske flag stadigvæk står på Månen, at der er fodspor fra astronauterne og hjulspor fra månebilerne. Men på trods af det er der ifølge nogle undersøgelser stadigvæk omkring 20 procent af amerikanerne, som holder fast i, at månelandingerne var fup.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter