Jonathan Nackstrand/Ritzau Scanpix
Foto: Jonathan Nackstrand/Ritzau Scanpix

Thomas Perlmann fra Nobel komiteen afslører vinderne af Nobelprisen i medicin.

Trio deler Nobelprisen i medicin

To amerikanere og en brite deler nobelpris i medicin for »skelsættende opdagelser« inden for celleforskning.

Amerikanske William G. Kaelin og Gregg Semenza samt britiske Sir Peter J. Ratcliffe modtager Nobelprisen i medicin. Det skriver det svenske nyhedsbureau TT.

De tre prismodtagere bliver belønnet for deres forskning af, hvordan ilt og syre påvirker kroppens celler.

Det oplyser Karolinska Instituttet ifølge Reuters.

»De skelsættende opdagelser af dette års Nobelprismodtagere har afsløret mekanismen bag en af livets mest essentielle tilpasningsprocesser«, lyder det i en meddelelse fra Karolinske Insitutttet.

»De har lagt grundlaget for vores forståelse af, hvordan iltniveauer påvirker cellulært stofskifte og fysiologiske funktioner«, lyder det yderligere fra juryen.

De tre forskeres opdagelser har resulteret i lovende strategier til behandling og forebyggelse af blandt andet blodsygdomme, kræft og andre sygdomme.

Ritzau