0

Saturn overhaler Jupiter som planeten med flest måner

Amerikanske forskere har opdaget 20 nye måner i kredsløb om Saturn. Planeten har derfor i alt 82 måner.

Saturn har overhalet Jupiter som planeten med flest måner. Det vurderer en gruppe amerikanske forskere, skriver BBC.

De har opdaget 20 nye måner, der kredser om Saturn, hvormed planeten ifølge forskerne har i alt 82 måner.

Siden 1990'erne har Jupiter med sine 79 måner haft status som den planet i solsystemet, der har haft flest måner.

Forskerne har gjort den nye opdagelse ved hjælp af Subaru-teleskopet på Mauna Kea Observatoriet på Hawaii.

Hver af de nyfundne måner er omkring fem kilometer i diameter. 17 af dem kredser 'baglæns' rundt om Saturn, lyder det fra forskerne.

De tre øvrige kredser i den samme retning, som også Saturn drejer.

Det tager de fleste af månerne mere end tre år at nå hele vejen rundt om Saturn.

Indfanget af Saturn

Ifølge Scott Sheppard fra Carnegie Institution for Science i Washington, der er den ledende forsker bag de nye opdagelser, er der meget interessant information i de nyfundne måner.

»At studere disse måners kredsløb kan give information om deres oprindelse og om forholdene rundt om Saturn, da de blev dannet«, siger han til BBC.

Forskerne tror, at de 20 nye måner er resterne af mindst tre større elementer, der tidligere har kredset om Saturn.

Disse elementer kan være blevet ødelagt i sammenstød. Enten med andre måner eller med udefrakommende elementer, såsom forbipasserende asteroider.

»Vi tror ikke, at månerne er blevet dannet samtidig med planeten, vi tror, at de er blevet indfanget af planeten«, siger Scott Sheppard til BBC.

Han oplyser, at det er muligt, at der vil blive fundet endnu flere måner i kredsløb om Saturn.

Men der vil være brug for endnu større teleskoper, før man vil kunne opdage mindre måner med en diameter på helt ned til en kilometer.

Ifølge Den Store Danske er en måne defineret som værende enten indfangede asteroider eller som en satellit dannet i samme proces som moderplaneten.

ritzau

• Pelle Rink/Ritzau Scanpix

Du lytter til Politiken

3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

Henter…

I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

• Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

Du lytter til Politiken

2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

Henter…

Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

• Claus Nørregaard/POLITIKEN

Mafiaen og andre kriminelle tjener masser af penge på matchfixing. Men i Danmark bliver man sjældent straffet når man arrangerer resultatet af en fodboldkamp, også selvom politiet har undersøgt en stribe sager. Men hvorfor sker der ikke noget, når man snyder?