0

Midt i en H.C. Ørsted-tid: Fem andre store danskere

Her er fem videnskabsfolk, der ligesom H.C. Ørsted gjorde store opdagelser, som gjorde os klogere på verden.

Fem danske videnskabsfolk, som gjorde banebrydende opdagelser, der gav genlyd i hele verden. Fra venstre: Ole Rømer, Tycho Brahe, Inge Lehmann, August Krogh og Niels Bohr

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

Thyge Ottesen Brahe, bedre kendt som Tycho Brahe, var en verdensberømt dansk astronom. Han betragtes som grundlæggeren af den moderne observerende astronomi.

Den største opdagelse var, da han en aften i 1572 så »det største af alle mirakler, der er indtruffet i naturen siden verdens skabelse«. Da den 26-årige adelsmand betragtede stjernebilledet Cassiopeia, så han til sin forundring et nyt, sært himmelfænomen, en hidtil uset stjerne.

Med sin opdagelse gjorde han op med den herskende opfattelse, at stjernehimlen var uforanderlig. I dag ved vi, at Tycho Brahe ikke så fødslen af en ny stjerne, men var vidne til en supernova, en eksploderende stjerne.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.