0

Ny forskning: Derfor virker et rygestop nærmest mirakuløst på lungerne

Et britisk forskerhold har gjort en opsigtsvækkende opdagelse: Lungerne hos storrygere, der har røget det meste af deres liv, har en evne til at hele sig selv, hvis man kvitter smøgerne.

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

Hver gang man trækker røgen fra en cigaret ned i lungerne, bombarderer man de sunde og raske lungeceller med giftige stoffer, som skader cellernes dna og fremkalder mutationer, som potentielt kan sætte en kræftudvikling i gang. Det er derfor, at rygere har en 30 gange større risiko for at udvikle lungekræft sammenlignet med dem, som ikke ryger.

Det er der ikke noget nyt i, men det har været et mysterium at forstå, hvorfor mennesker, der har røget mange cigaretter en stor del af deres liv, kan sænke deres kræftrisiko betydeligt, hvis de kvitter smøgerne fra den ene dag til den anden. På trods af at deres lungeceller har været udsat for kræftfremkaldende røg i årevis og har akkumuleret tusindvis af mutationer.

Men nu har et forskerhold med det britiske Sanger Institute i spidsen formentlig fundet svaret på, hvorfor kræftrisikoen falder hos eksrygere. De har opdaget en lille niche af lungeceller, som ligger i en slags dvaletilstand i nogle kirtler i lungevævet, som har beskyttet dem mod de mange års rygning.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.