0

Sensationel afsløring i ældgammel ravklump: Der levede rovfugle på størrelse med kolibrier på dinosaurernes tid

Et forskerhold har i en 99 millioner år gammel ravklump fundet et hoved fra en lillebitte fugl med store øjenhuler og en perlerække af skarpe tænder. Det sensationelle fund vender op og ned på, hvornår små fugle begyndte at vinde frem i evolutionshistorien.

Lida Xing
Foto: Lida Xing

Kinesiske forskere har fundet et hoved fra en ganske lille primitiv fugl på størrelse med en kolibri i en 99 millioner år gammel ravklump.

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

Det er ikke hver dag, at man i 3D og badet i et lysegult skær får muligheden for at studere en hidtil ukendt skabning, som levede på dinosaurernes tid for 99 millioner år siden. ​​

Men det kan man i dag i det videnskabelige tidsskrift Nature, hvor et internationalt forskerhold med kinesiske palæontologer i spidsen har offentliggjort et sensationelt fund. De har i en ældgammel ravklump fra det nordlige Myanmar fundet hovedet på en forhistorisk fugl, som er på størrelse med en nulevende kolibri, med store øjenhuler og en perlerække af sylespidse tænder. Fuglen er af den grund blevet døbt Oculudentavis, som betyder Øje-tand-fuglen.​​

Kraniet på den velbevarede fugl måler sølle 7,1 millimeter, hvilket kunne tyde på, at den cirka har været lige så lille som verdens mindste nulevende fugl, bikolobrien, som har en længde på 5-6 centimeter og vejer op til 2 gram. De skarpe tænder hos fuglen i ravet vidner dog om, at Øje-tand-fuglen ikke har levet af nektar fra blomster ligesom bikolibrien, men derimod små insekter. Den har således været en rovfugl og en sand kødæder.​​

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.