0

Opdagelsen af sorte huller, som ville kunne trække din krop til spaghetti, udløser en Nobelpris

En international forskertrio modtog i dag Nobelprisen i fysik for deres epokegørende arbejde med at fastslå, at sorte huller findes i virkeligheden og ikke kun i fiktionens verden.

ESO/Y. Beletsky
Foto: ESO/Y. Beletsky

ESO's Very Large Telescope skyder en laserstråle mod Mælkevejens centrum under udforskningen af det sorte hul, som gemmer sig der. Observationerne var med til at udløse en Nobelpris i Fysik i dag.

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

Hvis man et øjeblik forestiller sig, at vores galakse Mælkevejen var en gigantisk roterende vinylplade med et sort hul i midten, så har man et meget godt billede af, hvordan vores og andre galakser i vores uendelige univers ser ud.

For galakser har nærmest uden undtagelse et supermassivt sort hul i sit centrum, som ikke kan ses med det blotte øje. For det sorte hul, som vejer flere millioner gange mere end vores egen sol, har så stærk en tyngdekraft, at ikke engang lys, som bevæger sig med en hastighed på 300.000 kilometer i sekundet, kan undslippe. Det gør et sort hul usynligt i bogstaveligste forstand.

Derfor kan kan man undre sig over, at man overhovedet ved, at sorte huller findes og ikke kun er et kulørt – eller måske nærmere mørkt – indslag i fantasifulde science fiction-noveller og film. At vi nu ved, at de findes i virkeligheden, kan vi takke amerikanske Andrea Ghez, tyske Reinhard Genzel og ikke mindst Roger Penrose, som var manden, der døbte universets altædende monstre for sorte huller, for, og trioen har af den grund i dag, tirsdag, modtaget Nobelprisen i fysik for deres opdagelser.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.