0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fire timers motion om ugen forlænger livet med syv år

Tag cyklen i stedet for bilen og trappen frem for elevatoren. Fire timers motion om ugen forlænger livet med syv år, konkluderer ny dansk undersøgelse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dalsgaard Miriam
Foto: Dalsgaard Miriam

En løber køler sig efter anstrengelserne under det 25. Copenhagen Maraton. Ny forskning viser, at motion kan frolænge livet med op til syv år. - Arkivfoto: Miriam Dalsgaard

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sved på panden hver dag øger chancen for at få et langt liv.

Danske forskere har fulgt knap 5.000 mænd og kvinders motionsvaner og konkluderer, at fire timers motion om ugen forlænger livet med syv år.

Ikke alene nedsætter daglig motion risikoen for hjerte-kar-sygdomme, også risikoen for at få kræft mindskes.

Tallene stammer fra den såkaldte Østerbroundersøgelse, som siden 1976 har fulgt en gruppe danskeres sundhed, herunder deres motionsvaner.

Hjælper mod blodpropper
Undersøgelsen viser, at der også er en gevinst ved at motionere to til fire timer om ugen. Det giver cirka fem ekstra leveår.

»Vi har længe vidst, at motion mindsker risikoen for hjertekarsygdomme, men den her undersøgelse viser, at motion også har en tydelig effekt, når det drejer sig om kræftsygdomme. Det samme gælder for slagtilfælde og lungesygdomme«, siger hjertelæge Peter Schnohr.

Høj puls og masser af sved
Antallet af medvirkende i undersøgelsen er for få til at fastslå, hvilke kræftformer der kan forebygges med motion, men både danske og udenlandske undersøgelser har tidligere vist, at det især gælder for æggestokkræft, tyktarmskræft og sandsynligvis også brystkræft.

Motionen kan være gang, cykling, gymnastik, løb eller boldspil. Men uanset, hvilken form man vælger, er det vigtigt at bevæge sig så hurtigt, at pulsen kommer op, og sveden frem.

»Det er ikke, fordi man skal investere ret meget for at opnå en gevinst. Vi taler ikke om mere end 20-30 minutters rask spadseretur om dagen. Men det er vigtigt, at man bliver en smule forpustet. Sofacykling dur ikke«, siger Peter Schnohr.

/ritzau/

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere