0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

WulffMorgenthaler 15. feb. 2008

Med den overraskende melding om ny finansiering risikerer Nyhedsavisen at tabe troværdighed overfor annoncører og andre samarbejdspartnere, mener medieanalytiker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
WM
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
WM
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der behøver ikke være økonomiske ugler i mosen hos islandske Dagsbrún.

Men selskabet har skabt ravage i Danmark med meddelelsen om, at den overlader den stort anlagte udgivelse af gratisavisen Nyhedsavisen til en fond med endnu ukendte investorer og Dagsbrún selv forvandlet til mindretalsaktionær.

Og den sparsomme information skader virksomhedens troværdighed, mener Henrik Schultz, der er senioranalytiker i Danske Bank og ekspert i medievirksomheder.

Ærlighed er nødvendig
»Der er skabt en forvirring, som ikke er, hvad Nyhedsavisen har brug for. Dagsbrún lægger op til en anden struktur end den traditionelle i danske medier, og så er tæt og ærlig kommunikation uhyre vigtigt«, siger Henrik Schultz, der bruger ordet kommunikationsbrist.

Både medarbejdere, annoncører og samarbejdspartnere inden for trykkeri og distribution har behov for klar besked, påpeger analytikeren.

Meddelelsen om fonden kommer samtidig med et halvårsregnskab, der viser kraftig gældsætning i det islandske selskab.

Det har givet spekulationer om, at Dagsbrún ikke længere har råd til aviskrigen i Danmark.

Ingen navne på investorerne
Henrik Schultz vil ikke forholde sig til, om der er hold i Dagsbrúns forsikringer om, at fonden oprettes, fordi en række investorer har meldt sig i begejstring over projektet med den danske gratisavis.

Investorer, som Dagsbrún vel at mærke ikke vil navngive, udover, at nogle er sammenfaldende med aktionærerne i Dagsbrún.

»Det kan sagtens være«, mener Henrik Schultz, der også kan forestille sig, at pengene endnu ikke er på plads, men skal skaffes løbende, som der bliver brug for dem.

Samme konstruktion bruger investeringsselskabet Mecom, der for nylig købte Orkla Media, hvor Berlingske-koncernen er omfattet.

350 millioner rækker ikke langt
»Fra de danske mediers synspunkt er det et utraditionelt finansieringsapparat, men ikke nødvendigvis skidt«, påpeger Henrik Schultz, der stiller sig mere skeptisk over for det beløb - 350 millioner kroner - som Dagsbrún via hævder at råde over i den nye fond.

»Er det lån eller egenkapital? Og skal det kun dække Nyhedsavisen«, siger han og vurderer, at de 350 millioner
»måske er nok til at gøre forsøget med Nyhedsavisen, men ikke er nok til den videre drift på længere sigt«.

Ud af de 350 millioner har Dagsbrún kun selv tænkt sig at bidrage med de 50 millioner.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce