Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: LÆRKE POSSELT (arkivfoto)
Tjek zone
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Løber, drop protein-tilskuddet

Opnå den bedste løbepræstation ved at spise varieret og hold vægten nede.

Tjek zone
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål: Jeg er løber og har et spørgsmål angående kosttilskud. Jeg har hørt, at flere og flere tager et kosttilskud, der hedder L-Arginin. Jeg kan forstå, at det er en semiessentiel aminosyre, samt at det har en række gode egenskaber. Men er det nødvendigt at tage et tilskud for at få sit behov dækket, hvis man spiser en varieret kost? Og hvad hvis man er elitesportsmand/kvinde, stiger behovet i så fald?

Svar:

Man forbedrer ikke sin løbepræstation ved at spise enkelte aminosyrer, proteinpulver eller proteinbarer i tide og utide. Den teoretiske baggrund for at tage L-Arginin som løber er, at L-Arginin fører til dannelsen af nitric oxid (NO), som bidrager til karudvidelse og dermed sikrer mere ilt til musklerne.

LÆS OGSÅ

Det kan man vise, hvis man sprøjter L-Arginin direkte ind i en arterie. Der er ingen dokumentation for, at man kan spise L-arginin og opnå samme effekt, og ingen dokumentation for, at man ved at indgive L-Arginin i en arterie eller som kosttilskud kan opnå en forbedring af løbepræstationen.

Der har generelt været meget fokus på aminosyrer og proteinkosttilskud blandt bodybuildere. Kreatin er et naturligt forekommende protein. At spise kreatinpulver svarer til at spise mange store røde bøffer. Der er nogen dokumentation for, at kreatin øger effekten af styrketræning.



Løbere skal imidlertid ikke have store svulmende muskler, men seje muskler, der er gode til at lagre glykogen og forbrænde fedt. Det er næppe en fordel og måske ligefrem en ulempe for løbere at indtage ekstra protein i form af kosttilskud. Man opnår den bedste løbepræstation, hvis man spiser varieret og holder vægten lavt i normalområdet.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden