0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Her er din store 'Star Wars'-guide: En tragisk familie i en fjern, fjern galakse for meget længe siden

Star Wars! Lyssværd og monumentale rumslag. Kampen mellem Kraftens lyse og mørke side og en galakse, der der oplever demokratiets opløsning og diktaturets komme. Men når den sidste og niende film i sagaen – der begyndte i 1977 – rammer biograferne, er det et andet tema, der står øverst, nemlig slægt og familie. Vi folder den hårdt prøvede Skywalkerslægtssaga helt ud, så du til fulde begriber tragedien i ‘The Rise of Skywalker’, som får premiere på onsdag.

FOR ABONNENTER

Igennem ni Star Wars-film fordelt på tre trilogier, har fire generationer Skywalkere kæmpet med at finde balancen mellem Kraftens lyse og mørke side. Vi starter kronologisk med oldemoren:

Oldemoren: Shmi Skywalker:

Tragisk fejl: Jomfruføder Anakin Skywalker.

Konsekvens: Skaber dermed på sigt Darth Vader og Kylo Ren, det vil sige ren ondskab og galaktisk rædsel.

Morfaren: Anakin Skywalker/Darth Vader:

Tragisk fejl: Da mor Shmi myrdes fyldes Anakin af blodtørst og massakrerer en stamme af sandfolk. Da det forudses, at hans livs kærlighed Padmé vil dø i barselssengen, begiver han sig endegyldigt over på Kraftens mørke side, fordi det siges at man her kan finde evnen til at vække de døde.

Konsekvens: Anakin forvandles til Darth Vader og udsletter sin datters hjemplanet, hugger sin søns hånd af, og myrder utallige Jedi-riddere og andre folk og fæ fra galaksen, og hjælper den kommende kejser med at afvikle det galaktiske senat.

Morbroren: Luke Skywalker:

Tragisk fejl: Skønt Luke var helten, der sprang Dødsstjernen i luften, går det ham senere knapt så godt: Han påtager sig at oplære sin nevø Ben Solo som Jedi-ridder, men fornemmer at den mørke side allerede har magten over ham, så Luke griber sit lyssværd for at slå den sovende dreng ihjel, men indser med det samme at den tilgang er no-go. Men det er for sent, Ben Solo vågner og opdager sin onkels intention.

Konsekvens: Ben Solo bliver til onde Kylo Ren og brænder Lukes Jedi-tempel. Luke gemmer sig i en asides krog af galaksen og bliver en ensom og deprimeret gamling

Moren: Prinsesse Leia (Skywalker)

Tragisk fejl: Forelsker sig i bad boy Han Solo, og kommer til at få et barn med ham, men de skilles og opdragelsesansvaret for den stakkels dreng, Ben Solo, fortaber sig.

Konsekvens: Den lille Ben Solo anlægger et både hyperfølsomt og meget letantændelig gemyt.

Sønnen: Ben Solo/Kylo Ren

Tragisk fejl: Tillod sig at lade sig opfylde af Kraftens mørke side, bare fordi hans forældre og onkel svigtede.

Konsekvens: Begynder i stedet at se op til sin afdøde morfar, Darth Vader. Laver en wannabe-Darth Vader-hjelm og et wannabe-Darth Vader-lyssværd, og bliver leder af Imperiets afløsende bevægelse, den onde First Order, som hans mor Leia inderligt bekæmper.

Udenfor Skywalker-slægten:

Rænkesmeden: Kejser Palpatine: Senator Palpatine alias Darth Sidious har lusket rundt under radaren og har sikkert en modbydelig ond plan klar for Ben Solo - på onsdag er vi klogere!

Forløseren: Rey Den mystiske pige Rey forløste og reddede den gamle Luke Skywalker. Kan hun også redde Ben Solo? - på onsdag er vi klogere!

Bonus: Samtidig med den majestætiske afslutning på Skywalkersagaen i biografen, har den første Star Wars-tv-serie ramt den i Danmark indtil videre utilgængelige streamingtjeneste Disney+. Her er en babyudgave af jedimesteren Yoda blevet et gigantisk memehit på de sociale medier, og Politiken bringer hermed som det første gamle medie i Danmark et billede af internetfænomenet #babyyoda:

Kristoffer Hegnsvad:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Filosof Brian Benjamin Hansen:  På det foruroligende filmhotel kan alt ske

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul