0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Hvad er dette?

Teenage-iværksættere vil gøre det cool at være fra Kokkedal

22. juni 2020

I boligområdet Egedalsvænge nord for København har syv innovative teenagedrenge startet virksomheden Mon Ami, der sælger sidetasker og hoodies. Og deres ambitioner er tårnhøje. Planen er nemlig ikke bare at sikre omsætning nok til at udvide med større sortiment og flere kollektioner.

Med Mon Ami vil drengene vise, at Kokkedal er mere og andet end sit blakkede ry som belastet boligområde. Og det kræver fuld dedikation, tålmodighed og et stærkt samarbejde.

»Eow, hvad laver I«?

En ung dreng iført sort hættetrøje, sorte bukser og sorte sko råber frustreret i retningen af det kanonslag, der netop er sprunget et eller andet sted ude i mørket foran kulturhuset Byens Hus i Kokkedal nord for København.

Han svinger lidt med døren. Kigger ud i mørket og siger så: »Ærligt, bror, ikke i dag«, før han forsvinder ind i kulturhuset igen. Der er ikke plads til den slags nu. Om små 20 minutter lancerer mikrovirksomheden Mon Ami sin seneste kollektion af hoodies. Og drengene bag brandet har nok at se til med at holde nervesystemet i ro.

»Ja, vi er nok lidt nervøse«, erkender Burak, én af de syv drenge bag brandet, da vi en sen eftermiddag i december møder dem i Kokkedal. De har inviteret både venner, familie og folk fra lokalområdet til deres release-fest. »Men man ved jo aldrig, hvor mange der ender med at dukke op«, siger han smilende og ser forventningsfuldt mod indgangen til kulturhuset.

På bordene rundt omkring i lokalet står tallerkner med flakkende fyrfadslys, skåle med chips, småkager og sponsorerede bolsjer. Der er kaffe til de voksne. Sodavand til børnene. Og på anlægget beretter den aarhusianske rapper Xabski om at »gå hele vejen« uden »sway-sway«, at lave »skej’, fler’ fler’ money«.

Det er nu en måned siden, Burak, Youssef, Yunus, Enes, Devran, Tobias og Talha fik den endelige version hjem af de sorte og mørkeblå hoodies, der nu ligger sirligt foldet på bordet i den opstillede butik i enden af lokalet. Det er drengene selv, der har designet hættetrøjens logo. De har selv været i dialog med diverse producenter om kvalitet, model og farver, ligesom de selv har sørget for at indhente sponsorater og skabe markedsføring. Og når dørene inden længe går op, skal det hele stå sin prøve.

At blive til noget

»Vi er nogle drenge, der har stiftet denne mikrovirksomhed. Vi prøver at blive større og blive til noget en dag«, står der på Mon Amis Instagram-profil over billeder, hvor de stolt fremviser både hættetrøjer og de sidetasker, der startede rejsen. Selv om de endnu ikke ved præcist, hvad det der »noget« består i, så er de syv 14-15-årige drenge gået ambitiøst til arbejdet, siden de for halvandet år siden startede Mon Ami og oplevede, at folk rent faktisk var interesserede i det, de lavede, fortæller Youssef, der er udnævnt til direktør i virksomheden.

»Vi havde ikke sindssygt meget at tage os til dengang. Så da vi så, at der var den her mulighed for at lave vores egen virksomhed, tænkte vi, at det da lød meget fedt. Men vi anede ikke, det ville gå så stærkt«, siger han og fortæller, at den sidetaske, de først designede, var et hit. De bestilte 100 styks hjem, ugen efter var halvdelen solgt. Og det gav dem blod på tanden.

»Det har bare været rigtig spændende. Og vi lærer alt muligt, som også vil gavne os i fremtiden. Jeg har lært at være del af en designgruppe, for eksempel. Men jeg har også fået et meget bedre ordforråd. Jeg har fået mere selvtillid og fået en idé om, at jeg godt kunne tænke mig at lave noget inden for business«, siger Youssef og tilføjer, at han håber, at Mon Ami bliver rigtig store.

I kulturhuset i Kokkedal har drengene da også rendt unødigt nervøst rundt. Allerede to minutter før lancering står de første klar til at købe en hoodie. Stolte forældre titter forbi med små søskende. Venner samles omkring bordene i lokalet. En ældre herre får sin kone til at tage et billede, mens han poserer foran et stort Mon Ami-skilt. Og det varer ikke længe, før de første kunder solidarisk trækker i den sorte Kokkedal-uniform.

Da de sponsorerede pizzaer en time senere ankommer, er der allerede tyndet godt ud i sortimentet. Selv de hættetrøjer, der hang på bøjler rundt omkring i lokalet, er blevet købt. Og drengenes selvtillid er kun kortvarigt sat ud af kurs, da en gruppe smukke, unge piger bevæger sig i slowmotion gennem lokalet.

En investering i fremtiden

Siden 2018 har Mon Ami været tilknyttet organisationen Mind Your Own Business, MYOB, der de seneste ti år har givet drenge fra udsatte boligområder muligheden for at etablere og drive deres egen virksomhed. På projektet bliver drengene hjulpet på vej af en række frivillige venture-piloter og repræsentanter fra erhvervslivet, der skal støtte dem i alt fra konceptudvikling til håndtering af økonomien i mikrovirksomheden. Men det er først og fremmest et forløb, hvor drengene bliver udfordrede og motiverede til selv at tage ansvar, forklarer Maria Kavita Nielsen, som er direktør og grundlægger af organisationen, der blandt andet har modtaget Kronprinsparrets Sociale Pris.

»Vi bruger iværksætteri til at skabe et alternativt læringsrum for drenge fra udsatte boligområder i hele Danmark, der får indsigt i, hvad det kræver at få en virksomhed til at blomstre, lykkes og køre rundt«, siger hun og fortsætter: »Der er selvfølgelig en masse voksne, der støtter dem og sørger for, at tingene ikke skrider. Men det er drengene selv, der skal omkring bordet for at få gang i hjulene. Det er dem, der står for idégenerering, produktudvikling og markedsføring. Og det er dem, der er ude at stifte aftaler med rigtige sponsorer, rigtige kunder og rigtige samarbejdspartnere. Det er altså rigtigespilleregler, der gør sig gældende, hvilket signalerer, at drengene rent faktisk bliver taget seriøst«, siger hun og fortæller, at det ikke bare har til formål at udvikle deres faglige kompetencer, finansielle forståelse og sociale relationer. Det skal samtidig være med til at styrke drengenes tilknytning til såvel uddannelsessystemet som det arbejdsmarked, de en dag træder ud på.

Ligesom de fleste andre drenge på MYOB’s forløb kommer Mon Ami-drengene fra et område, som mange på forhånd har markante holdninger til, fortæller Maria Kavita Nielsen. Men drengene er så meget mere og andet end deres lokalmiljøs rygte, og det får de med mikrovirksomhederne en mulighed for at bevise. Det er eksempelvis langt fra givet, at den bedste på fodboldbanen eller i matematiktimen er den samme, som brillerer i økonomiafdelingen. Og det åbner op for et helt nyt læringsrum – en helt ny lyst til at lære.

»Vi tror på, at det er en investering i drengenes fremtid at møde dem med en positiv forventning om, at de kan noget. At de kan bidrage positivt til samfundet. Derfor bruger vi meget tid på at tale med dem om, hvad det er, de hver især er gode til, og hvad de drømmer om. Så de bliver opmærksomme på deres egne kompetencer og får muligheden for at vokse – både fagligt og personligt«, siger hun.

Med mikrovirksomhederne får drengene noget at miste – og dermed også noget at kæmpe for. Det handler om troen på, at det positive er til stede og kan udvikles. Og det, mener Maria Kavita Nielsen, er en tillid, alle mennesker vokser af. En tillid, som ikke bare oparbejdes mellem de voksne og drengene, men i høj grad også drengene imellem.

»Ind imellem oplever de måske, at der er én, som ikke lever op til de aftaler, de har indgået med hinanden. Og så er der nogle svære samtaler, der skal tages kammerat til kammerat. Hermed lærer de at håndtere nogle situationer på en diplomatisk og ordentlig måde gennem dialog og samtale«, siger hun og fortæller, at det er kompetencer, drengene kan tage med sig videre – tilbage i skolen, men også i deres lokalområde, hvor det får en positivt afsmittende effekt.

Med Marbella i horisonten

Drengene bag Mon Ami har allerede gennemført grundforløbet på otte måneder hos MYOB og er nu gået videre på det mere fokuserede akademiforløb. Hver tirsdag kl. 17 mødes de for at arbejde på deres mikrovirksomhed i et lokale i Egedalsvænge i Kokkedal. Og da vi nogle uger efter lanceringen af deres hættetrøjer stikker hovedet forbi en »arbejdsgang«, som de kalder det, er de i færd med at evaluere på deres hoodie-release.

På tavlen står ord som »effektivt«, »godt samarbejde« og »gode snacks« skrevet under overskriften ‘gode ting’, mens der tilsyneladende har været lidt flere problemer med »byttepenge«, »markedsføring« og »spons«, fremgår det.

Drengene er fordelt på forskellige arbejdsområder, som de hver især har ansvar for. Der er nogle, der står for ‘Salg & Marketing’, nogle der sidder med ‘Design & Produktion’, mens andre har ansvar for ‘HR & Økonomi’. Og sammen skal de prøve at finde ud af, hvad der er næste step for deres virksomhed.

»Vil I undersøge, om der kunne blive penge til vores egen emballage?«, spørger Youssef i retning af gruppen, der varetager virksomhedens økonomi. Det kan de godt, lyder det. Hvis han så til gengæld vil sørge for at få svaret folk på Instagram. Og sådan fortsætter det, til designgruppen smutter ind i et tilstødende lokale for at arbejde på den t-shirt, »som mange er begyndt at efterspørge«.

I dag skal økonomi- og marketinggruppen blandt andet diskutere, hvad den vejledende butikspris på deres hoodies bør være. Og da en af venture-piloterne fortæller, at deres indtjening lige nu ligger på under 100 kroner per hoodie, bliver der rystet på hovedet.

»Det er skidt«, lyder det fra Yunus, der er økonomiansvarlig, før de i fællesskab bliver enige om, at de må sørge for at holde produktionsomkostningerne nede, hvis der skal større indtjening i kassen. »Ellers bliver det aldrig Marbella«, siger drengene grinende med henvisning til det spanske ferieparadis, hvis navn de har noteret med tusch på tavlen, og hvor de en dag tænker at tage en all inclusive-tur til.

Økonomisk tålmodighed

Mikrovirksomhederne hos MOYB får alle stillet en startkapital på op til 25.000 kr. til rådighed. Her kan de løbende søge midler til at dække udgifter i forbindelse med deres virksomhed. Pengene kan de ikke udbetale løn af, og alt overskud skal geninvesteres i virksomheden. Men det giver dem en indsigt i, hvad det vil sige at have med penge at gøre. I virksomheden såvel som ude på den anden side, mener Maria Kavita Nielsen.

»Selv om penge er en grundlæggende del af det at drive en virksomhed, så er det meget sjældent dem, der motiverer drengene i deres arbejde. De finder hurtigt ud af, at det jo kræver noget at tjene penge. Man skal arbejde for dem. Og nogle gange går der lang tid, før man ser et økonomisk afkast af det arbejde, man lægger i virksomheden. Og det giver dem et meget realistisk billede af, hvordan pengestrømmene i samfundet ser ud«, siger hun og fortsætter:

»Rigtig mange af de her drenge er jo vant til at være sammen med lærere og pædagoger i deres klubber og skole – men det med pludselig at arbejde sammen med personer fra erhvervslivet, som kan fortælle om den vej, de er gået gennem livet, det har utrolig stor betydning for dem«, siger hun og fortæller, at det, at de arbejder med rigtige penge, de har fået stillet til rådighed af MYOB og diverse sponsorer, stiller drengene med et værdifuldt ansvar, ligesom det signalerer, at det ikke er for sjov.

Men penge skal der ikke desto mindre til, hvis Mon Ami skal have råd til at udvide sortimentet og arbejde på nye kollektioner. Og det kræver, at der kommer mere opmærksomhed omkring deres brand, mener de.

»Vi skal være bedre til at eksponere os selv«, foreslår Yunus. Med flyers og på Instagram. Facebook er kun for gamle mennesker. Og en hjemmeside koster »para«, siger han, før han for et øjeblik efter bliver distraheret af det nye armbåndsur, Enes har på.

»Hvor meget har du givet for dit ur?«, spørger han.

»Én million«, svarer Enes og klapper sin kammerat på skulderen.

»Hey, sælger I Mon Ami?«

Men hvad kan de egentlig gøre for at skabe mere opmærksomhed om sig selv, spørger én af de frivillige venture-piloter drengene.

»Skrive Gucci bagpå og sige, at det er et co-lab«, siger Burak fra marketingafdelingen.

Drengene griner.

Yunus tager ordet.

»Da vi lancerede sidetasken, var vi sådan seks drenge, der tog ind til København. Ind til den der taskebutik Neye«, siger han, vipper lidt på stolen og smiler rundt til de andre drenge.

»Først sendte vi én ind, der var sådan der: »Hey, sælger I Mon Ami-tasker?«. Nah, det gjorde de ikke, sagde de. Og når han så kom ud, sendte vi den næste ind. »Hva’ sælger I ikke de der tasker fra Mon Ami? De er ved at blive rigtig store«.

En latter bølger gennem lokalet.

»Men så kom der en vagt og sagde: »Hvad er det, I laver«, tilføjer Enes.

Bevares, det er måske ikke den mest regelrette vej til at skabe hype om sit brand. Men derfor er det ikke nødvendigvis en dum idé, siger en af venture-piloterne.

»Har I hørt om det amerikanske t-shirt-firma, der hedder The Hundreds? De gjorde faktisk det, at de gik ind i forskellige butikker og sagde: »Har I hørt om de her t-shirts?«. Når de så sagde nej, sagde de: »Nå okay, men altså jeres konkurrenter dernede sælger fuldt ud«. På den måde fik de dem overtalt til at tage et lille parti ind, som de så betalte deres kammerater for at gå ind at købe. Ugen efter kunne de så gå ind og spørge: »Nå, hvordan går salget«?«, siger han og fortæller, at det i dag er et stort firma.

Mere end mediernes ord

38 solgte hoodies á 329 kroner blev det til på release-dagen. Selv om drengene ikke er helt tilfredse med resultatet, forsikrer venture-piloterne dem om, at det er over al forventning.

»Tænk, at I har nået at lave to kollektioner, to release-fester og allerede taler om, hvad I nu skal kaste jer over. Det er mega stærkt gået«, siger én af dem, da dagens arbejdsgang er ved at være færdig.

»Jeg vil gerne stå på mål for, at I ligger i top 5 over de bedst sælgende mikrovirksomheder, vi har haft«, siger han så, før et højt »uuuuh« breder sig mellem drengene. Og da han dernæst tilføjer, at tre ud af de fem mest succesfulde virksomheder kommer fra Kokkedal, eksploderer de. Hujer, klapper hinanden på skuldrene og råber »2980«. Kokkedals postnummer. Det er nemlig ikke kun Mon Amis omdømme, drengene er opmærksomme på.

»Kokkedal er et dansk harlem«. En »ghetto-by i undtagelsestilstand«. Byen er på »listen over Danmarks mest utrygge områder«. Og så er det byen, hvor man for nogle år tilbage diskuterede, hvorvidt man kan ændre et områdes rygte ved at ændre navnet på dets togstation. Ja, det er ikke meget positivt, medierne har at sige om Kokkedal og boligområdet Egedalsvænge.

Men det har drengene bag Mon Ami tænkt sig at lave om på. Da vi efter arbejdsgangen forlader boligblokken, står drengene samlet under lyskeglen fra en gadelygte. Youssef kommer trillende hen på sit løbehjul.

»Det betyder meget for, at vi har et godt samarbejde og vil det samme med det her«, siger han og fortsætter: »Mon Ami er fransk for ‘min ven’. Og vi har valgt navnet, fordi vi er syv venner. Fordi sidetasken eller hoodien kan ses som en ven, man altid har på sig. Men også fordi vi repræsenterer Kokkedal. Vi vil gerne vise, at det ikke er så slemt et område, som folk går rundt og siger. I Kokkedal er vi venner. Og det burde alle være«, siger han.

ET VIDENSUNIVERS OM BØRN OG PENGE

Pengeforståelse er en central kompetence, som børn og unge bør træne på linje med andre essentielle livsfærdigheder. Gode pengevaner skaber nemlig de bedste betingelser for, at næste generation kan bevæge sig gennem livet med en sund økonomi.

Besøg PengeSkyen - et univers fyldt med viden, underholdning og råd om hvordan du som forælder giver dine børn gode pengevaner i en digital tid.

Læs mere her!