0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Hvad er dette?

Her er 5 nemme tips til at lære børn om penge

11. maj 2020

Coronavirus-pandemien har økonomiske konsekvenser – ikke bare i samfundet, men også i rigtig mange børnefamilier. Og det er ikke altid lige nemt for børnene at forstå. Den ekstra tid på hjemmefronten er imidlertid en god mulighed for at tale med børn om penge og økonomi. Her følger fem aktiviteter, der kan give poderne en bedre pengeforståelse. 

Den seneste tid er verden blevet godt og grundigt vendt på hovedet. Butikker, kultur- og uddannelsesinstitutioner har været lukket. Mange har skullet skabe en ny hverdag derhjemme. Og det er noget, der kan mærkes på pengepungen i såvel samfundet som i rigtig mange børnefamilier.

»Corona, corona, corona«, lyder det i medierne, når de voksne taler, og når de yngre børn nu møder op i skolen, hvor afstand, håndvask og sprit pludselig er blevet en ny virkelighed. Og det er ikke lige nemt for børn at forholde sig til, fortæller børnepsykolog Marie Tolstrup.

»Der er jo ikke nogen børn, der er i den præcis samme situation lige nu. Nogle oplever, at mor og far arbejder hjemmefra, andre at deres forældre enten har mistet eller har været bange for at miste deres job. Og når fremtiden er lidt mere ustabil, så vil økonomi uafværgeligt fylde lidt mere hjemme på matriklen«, siger hun og fortæller, at det kræver, at vi er opmærksomme på at tale med børnene om, hvad det er, der foregår.

»Børn tackler jo tingene forskelligt, men vi skal være opmærksomme på de, som har en bekymringstendens – som er nervøse for, om der nu er penge nok, om mor og far er glade, og om situationen kommer til at koste eksempelvis sommerhuset eller hunden«, siger hun og fortsætter:

»Her skal man være opmærksom på, hvor meget man snakker om økonomi og hertil relaterede bekymringer foran børnene. For økonomi er først og fremmest en voksen-bekymring, der ikke nødvendigvis skal udfolde sig ved middagsbordet, hvor børnene følger med i periferien og kan adoptere en bekymring, de ikke helt forstår«, siger hun.

Når det kommer til børn, skal man derfor sørge for at holde det konkret. Frygten for at miste sit job er muligvis en risiko, men det er ikke en konkret situation, siger Marie Tolstrup. Og står man så i den situation, ja, så skal man naturligvis fortælle sine børn om det og forklare, at det betyder, at der er visse ting, de bliver nødt til at spare på, hvis det er tilfældet. Men bekymringen, den skal man spare dem for.

»I en situation som denne handler det om udelukkende at svare på de spørgsmål, man bliver spurgt om. Det, at børn stiller spørgsmål, er ikke ensbetydende med, at de kan forvalte, forstå eller tåle svarene«, siger hun.

Noget af det, børn i disse dage skal forholde sig til, er blandt andet, at der er en række ting, de formentlig har glædet sig til, som ikke bliver til noget. Turen i Tivoli, klassefødselsdagen og måske en ferie. Og det er der jo en helt konkret grund til. Men hvis situationen også betyder, at der er ting, der ikke kan blive til noget på grund af økonomi, så skal man naturligvis også forklare sit barn det, forklarer Marie Tolstrup.

»Selv om man som forælder kan tænke på, hvad der er fornuftigt rent økonomisk, så vil jeg anbefale, at man ikke lader det veje tungest. Når man står nede i Netto og barnet siger: Hvorfor må jeg ikke få dit og dat, kan man sige: Nu skal du høre, lige for tiden er vi lidt opmærksomme på, at vi kun bruger vores penge på det, vi har brug for, så vi kan lave nogle rigtig hyggelige ting ved siden af. Det er ikke nødvendigt at sige, at det f.eks. er fordi far ikke længere har et arbejde, for så kører bekymrings-karrusellen«, siger hun og fortæller, at man frem for at fokusere på økonomiske frustrationer kan tale konkret om penge med sine børn.

Øvelse gør mester

Og det kræver hverken mange penge eller et særligt talent at blive god til økonomi, forklarer Anne Juel Jørgensen, der er chef for Danske Banks læringsprogrammer til børn og unge. Det kræver træning. Og jo tidligere børn bliver eksponeret for penge og finansielle beslutninger, desto bedre muligheder har de for at øve sig.

»Vi ved fra forskningen, at god finansiel forståelse dannes tidligt i livet. Og som bank ved vi, at dårlige pengevaner kan få livsvarige konsekvenser – uanset familiens økonomiske situation«, siger hun og fortsætter:

»Forskningen peger imidlertid også på, at tider med en stram familieøkonomi kan have betydning for nogle børns pengevaner. Det kan vise sig ved, at man måske bliver lidt mere impulsiv, undlader at spare op og bruger pengene, så snart de er der. Og det vidner om, at forældre ikke bør undervurdere, hvilken indflydelse deres egen finansielle adfærd – god som dårlig – kan få for deres børns økonomiske formåen. Derfor er det helt afgørende, at vi taler med vores børn om økonomi og griber forskellige situationer til at tale med dem om, hvad penge er og kan«, siger hun.

Vi har set nærmere på en række lærerige aktiviteter, du kan lave med børnene derhjemme. Aktiviteterne er inspireret af en række anbefalinger, som den uafhængige rådgivningsenhed The Money Advice Service, MAS, har udarbejdet.

1.

Bytte, bytte købmand

Det er meget muligt, at de ikke er meget større end tre mælkekartoner på langs og ikke helt har forstået, at en femmer er mindre værd end en tier. Men selv for børn helt ned til 3-4-år er der rig mulighed for at lære, hvad penge er for en størrelse.

Og det kan man eksempelvis gøre ved at lade barnet prøve kræfter med en indkøbstur – hjemme i stuen som offentligt. Lav eksempelvis en lille butik derhjemme. Sæt prismærker på mælken, dåsen med hakkede tomater og æskerne med rosiner og skriv en kvittering for købene. Lad barnets fantasi guide legen og forsøg derudfra at gøre situationen realistisk, lyder det i rådene fra MAS, der blandt andet anbefaler, at man bruger rigtige mønter og viser, hvilke varer mønterne kan købe.

På samme vis kan man involvere barnet, når man alligevel skal en tur i supermarkedet, der, ifølge Anne Juel Jørgensen, er en helt oplagt mulighed for at snakke om penge, prioritering og overblik.

»Når man alligevel skal ud at handle, kan man med fordel tale med barnet om, hvad man har brug for, og hvad de forskellige varer koster. Det kan være, at der er noget på tilbud i den uge. Og måske kan det være med til at afgøre, hvad der skal på menuen«, siger hun.

Allerede inden turen kan I sammen se, hvad der er i skufferne og køleskabet derhjemme, så børnene også har indblik i, hvad det er, I er på udkig efter. Skriv så en indkøbsseddel sammen og forklar, at det er det, I skal købe i dag. I supermarkedet kan I så lade barnet finde varerne og gøre det til en leg udelukkende at købe, hvad der står på listen. Når I er færdige med at handle, kan I hjælpes med at lægge varerne på båndet. Rigtig mange steder er det kun muligt at betale med kreditkort, så I kan i stedet tale om, hvor pengene så kommer fra.

Og det er en samtale om indkøb, man også sagtens kan have med sine ældre børn, fortæller Anne Juel Jørgensen. For selv en lang række fysiske butikker endnu har skodderne nede, holder internettet evigt åbent. Og man kan derfor bruge anledningen til at gå på online-shopping med sit barn, hvilket er en oplagt mulighed for at lære dem om digitale penge, siger Anne Juel Jørgensen.

»Hvis barnet ønsker sig noget tøj eller et par sko, er shoppingturen perfekt til at tale om pris og værdi. Er det dyrt? Hvad kan man ellers få for de penge? Er det noget, som har stor værdi for barnet? Og er det overhovedet noget, han/hun har brug for?«, siger hun og fortæller, at det er en situation, der også kan give anledning til at tale om, hvordan man håndterer socialt pres i eksempelvis klassen, hvor bestemte ting og mærker ofte fylder i dagligdagen.

2.

Lommepenge mod plageri

»Moarh, må jeg godt få den her? Hvorfor ikke? Pleeeease«.

Det er meget muligt frustrerende, når børn plager – og bevares, alt med måde – men når det så er sagt, er det langt fra ualmindeligt, at børn spørger deres forældre om ting, de gerne vil eje, lyder det i anbefalingerne fra MAS, der peger på, at gruppepres, reklamer og markedsføring får børn til at ønske sig ting, de ikke nødvendigvis har brug for. Det betyder imidlertid ikke, at de skal have det. Og selv om det kan afføde nogle reaktioner, så er plageri som så mange andre dårlige vaner noget, man med vedholdenhed kan ændre på, fortæller Marie Tolstrup.

»Økonomisk fornuft er en del af opdragelsen. Og man bliver ikke desto mindre nødt til at lære, at ting koster penge, og at pengene kun kan bruges én gang, for at forstå nødvendigheden af at prioritere. Det kan godt være, at det resulterer i surmuleri og frustration, men opdragelse handler jo ikke om at have børn, der er glade 24/7. Det er hårdt arbejde. Og hvis man slår hovedet ind i væggen sidst på dagen, så har man formentlig kun gjort det rigtige«, siger hun grinende i røret.

Når børn plager, kan det med andre ord skyldes, at de ikke helt forstår, hvorfor man ikke bare kan købe alt det, man peger på. Derfor kan det være en god idé at hjælpe barnet med at lægge en strategi for, hvordan de bedst kan spare op til det, de ønsker sig. En opsparing giver nemlig ikke bare børnene mulighed for at indfri deres drømme. Det er samtidig med til at træne deres evne til at behovsudskyde, siger Anne Juel Jørgensen og tilføjer, at lommepenge her er en oplagt mulighed for at lære børnene at spare op.

»I takt med at penge er blevet langt mere usynlige, og vi som forældre sjældent står med kontanter i hænderne, kan lommepenge være en god reminder og kickstarter til at tale med sine børn om penge, deres værdi og værdien i at spare op«, siger hun og fortæller, at jo før lommepengene kan introduceres jo bedre. Pengesummen er underordnet. Det vigtigste er, at børnene selv får lov at administrere lidt penge. Og hvis økonomien ikke er til det, kan man måske overveje at lade barnet gå ned med posen med pantflasker.

»Vi har besøgt en række danske børnefamilier for at observere, hvordan de taler om penge i hverdagen. Og her er det helt tydeligt, hvor dygtige børn er til at plage. De bruger følelser og sociale årsager i deres argumentation, som at de eksempelvis føler sig udenfor i klassen. Og så er de gode til at skifte taktik og eksempelvis udnytte, at forældre ikke altid er helt enige eller blive ved, til forældrene giver op og efter, som jo nok er en situation de fleste forældre kender til«, siger hun og tilføjer:

»Derfor handler det om at få penge-snakken ind som en naturlig del af hverdagen, så børn allerede fra en tidlig alder kan øve sig på at spare op og bruge dem på noget, der giver værdi«, siger hun.
Og det kan man gøre på en række forskellige måder, fremgår det af anbefalingerne fra MAS, der skriver, at forældre ved at sige nej og forklare hvorfor er med til at lære børnene at kende forskel på det, de gerne vil have, og det de har brug for. Og det er med til at opbygge selvkontrol.

Konkret kan man lave en lommepengeordning, der passer til barnets temperament. En gang i ugen. En gang i måneden. Mønter eller via en lommepengeapp. Dernæst kan man hjælpe barnet med at skrive en ønskeliste og at lægge en strategi for, hvor meget der så skal lægges til side hver uge. Hvis de vælger at bruge deres penge anderledes, er det deres valg. Men snak med dem om konsekvenserne.

Og brug så ellers tiden til at vise børnene alle de gratis goder. Tag eksempelvis en tur forbi kaninerne på Børnenes Jord i Aarhus eller andre gratis kulturtilbud i dit nærområde og tal med dem om, at ikke alle aktiviteter koster penge.

3.

Hjælp via tvet

Indrømmet. For rigtig mange af os har den seneste tid budt på liiidt flere timer foran tv’et end normalt. Men skærmtiden behøver langt fra at være uproduktiv dovenskab. Hvis barnet ser tv, spiller et spil eller ser videoer på nettet, så se med. Det er nemlig en virkelig god chance for at tale med barnet om, hvordan penge figurerer i det, I ser. Ser I reklamer, kan I eksempelvis tale om, hvordan de er lavet for at få os til at købe, men at det ikke betyder, at man skal købe det. Og reklameres der for noget, som barnet ønsker sig, kan I tale om, hvorfor det har så stor værdi, og hvor længe det eventuelt vil tage at spare op til det.

I kan også se Ultra Nyt sammen og diskutere, hvordan økonomi spiller ind i nyhederne. Hvis barnet går på nettet, kan I bruge anledningen til at tale om, hvordan køb af apps inkluderer rigtige penge. Og ser I en film, kan I snakke om, hvordan karaktererne håndterer deres penge. Hvad de drømmer om. Og hvad de mon vil gøre for at få råd til det, de ønsker sig.

På den vis er der et væld af forskellige situationer i hverdagen, man som forælder kan gribe til at tale med sine børn om, hvad penge er og kan, fortæller Anne Juel Jørgensen.

»Ved at bruge dagligdagen til at klæde børnene på til at håndtere deres økonomi i fremtiden, kan vi være med til at forhindre, at de kommer galt afsted med deres økonomi senere i livet men derimod får et sundt forhold til penge, opsparing og forbrug – særligt i en tid, hvor penge bliver mere digitale og usynlige«, siger hun og fortsætter:

»Det gælder først og fremmest om at lære børn fra en tidlig alder, at penge skal strække sig. Det vil give dem en indsigt i, at gode pengevaner både handler om at have råd til den hverdag, man sætter pris på. At man kan spare op til det, man drømmer om og har penge på kistebunden til de tidspunkter, der kan sætte ens økonomi på en prøve – som nu hvor mange mister deres arbejde eller går ned i indtægt – men også til uforudsete udgifter, som f.eks. når vaskemaskinen, cyklen eller computeren går i stykker«, siger hun.

4.

Youtubere som reklamesøjler

Det er langt fra ualmindeligt, at børn er draget af det, deres kammerater har og drømmer om – eller det deres idoler er fascineret af for den sags skyld. Og hvor idoldyrkelse for mange i forældregenerationen måske er noget, man mest af alt forbinder med uopnåelige internationale pop- og filmstjerner, finder mange børn i dag deres idoler på Youtube, hvor mange er sponsoreret af diverse virksomheder. Noget, der kan være svært for både forældre og børn helt at forstå sammenhængen i.

Når man i tider som disse har lidt flere timer med sit barn derhjemme, kan man imidlertid bruge det som en oplagt mulighed for at lære de virtuelle venner at kende. Det vil gøre det meget nemmere at tale med dem om vigtige spørgsmål som, hvorvidt youtuberen selv har købt de ting, han/hun viser frem. Hvad det ville koste, hvis I skulle købe det samme. Og hvordan barnet eventuelt kan spare op til det.

»Youtubere kan spille en rigtig stor rolle i børns liv – formentlig i et meget større omfang end de fleste forældre er klar over. Og som Spidermans onkel Ben så klogt sagde: »With great power comes great responsibility«. Og det gælder selvfølgelig også for youtubere«, siger Marie Tolstrup og fortsætter:

»Der er nemlig mange børn, der ser dem som rollemodeller. Nogen, de ser op til og gerne vil være som. De vil derfor, af helt naturlige årsager, have lyst til at købe det, som de har på, drikke det de drikker, og lave hvad de laver. Og når der så kommer reklamer ind i billedet, så kan børnene have svært ved at skelne mellem, jamen hov, hvad spiser min helt, fordi han har lyst, og hvad spiser han, fordi han har fået penge for at spise det? Og her er det jo enormt vigtigt at forældre sætter sig ind i denne her verden af youtubere og lærer deres børn at være kritiske, så deres verdenssyn udvikles og nuanceres«, siger hun.

Og det er en samtale – om børnenes idoler, sponsoreret indhold og de “gaver”, youtubere ofte viser frem – der kan få stor betydning for børnenes pengeforståelse, fortæller Anne Juel Jørgensen.

»Børn har jo nogle andre rollemodeller og et andet digitalt forbrug, end vi som forældre er opvokset med. Så det kan indimellem være svært at forstå som voksen, hvorfor det er så værdifuldt for børnene. Hvis barnet så virkelig ønsker sig noget, de har set, så er det vigtigt, at de lærer at spare op til det – gør sine egne erfaringer, øver sig og måske oplever at lave et fejlkøb i mindre størrelsesorden. Det lærer man meget af«, siger hun.

5.

Opsparings-udfordring

Selv om børn i en tidlig alder kan lære, hvad det vil sige at håndtere penge, falder den økonomiske 10-øre måske først for alvor, når de bliver lidt ældre. Og selv om man grundlæggende skal indordne aktiviteterne efter det enkelte barns økonomiske forståelse og temperament, så kan man med fordel skrue en anelse op for pengelæren, hvis man har ældre børn, fortæller Anne Juel Jørgensen.

»Når vi taler om børn, der er fyldt 13 år, så er de klar til at få indsigt i områder som budget, regninger og afbetaling. Og selv om det er på skoleskemaet på mange skoler, eks. under Pengeugen i uge 11, så kan man også sagtens snakke om det derhjemme uden at inddrage barnet i familiens større budgetbeslutninger«, siger hun og fortæller, at børnene med fordel kan få indblik i, hvor mange udgifter, man har i en husstand, hvad det betyder at optage et lån i banken, og hvad der sker, hvis ikke man betaler tilbage i tide.

For de lidt ældre børn kan man altså sagtens tage en samtale om forholdet mellem at tjene og bruge penge, hvad det vil sige at lægge et budget og måske, om barnet er klar til at tjene sine egne penge med et fritidsjob. En konkret aktivitet I kan lave, ikke bare med ældre børn, men som familie, er en opsparings-udfordring, hvor I hjælper barnet med at sætte konkrete mål eller beslutter at spare op til en lille ting, I som familie kan gøre sammen, når alting igen er åbent.

Snak om, hvordan I derhjemme kan tjene penge til den fælles sparebøsse, og hvordan I generelt kan spare penge i hjemmet ved at slukke lyset efter jer og skrue ned for radiatoren. Og hjælp gerne med at holde styr på barnets egen opsparing, marker milepælene, og gør selve købet til en fejring. På den måde vil barnet opleve gevinsten ved tålmodighed og fornuftige økonomiske beslutninger, lyder det fra eksperterne.

ET VIDENSUNIVERS OM BØRN OG PENGE

Pengeforståelse er en central kompetence, som børn og unge bør træne på linje med andre essentielle livsfærdigheder. Gode pengevaner skaber nemlig de bedste betingelser for, at næste generation kan bevæge sig gennem livet med en sund økonomi.

Besøg PengeSkyen - et univers fyldt med viden, underholdning og råd om hvordan du som forælder giver dine børn gode pengevaner i en digital tid.

Læs mere her!