0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Hvad er dette?

Indretningsarkitekt Stine Langvad: »Jeg arbejder med, at der ved hvert nyt kig er en fortælling«

3. december 2020

Stine Langvad er indretningsarkitekt og indretter for en særlig niche af kunder, som hun skaber unikke hjem til med en respekt for arkitektur og historiefortælling og en glæde ved kvalitet og holdbart design. Og så synes hun, at hun har gjort sit job bedst, når kunden føler sig hjemme.


Æstetik og funktionalitet går hånd i hånd, når indretningsarkitekt Stine Langvad skaber rum til sine kunder.

»Jeg tror på, at smukke rum påvirker vores psyke og er med til at skabe livskvalitet«, fortæller hun.

Og selvom godt design blandt andet defineres ved at skulle have en funktion, er grænsen mellem kunst og design flydende i Stine Langvads arbejde. Vigtigheden af smuk formgivning og brugen af kunst og kunsthåndværk er helt essentiel i de indretninger, hun skaber.

Det er inspirerende at komme i hjem, der har personlighed og kommunikerer, hvem der bor der, mener hun. Og et velindrettet hjem er således et sted, der afspejler, hvem der bor der og fungerer som en slags kuratering af levet liv, mener hun.

Det giver derfor god mening at blande ting, der har en historie, med sine nyindkøb, da det ofte er i sammensætningen, det interessante opstår, forklarer Stine Langvad. Og med lidt hjælp til ikke at lave fejlkøb kan investeringer i smukt design over tid netop skabe det personlige, inspirerende hjem.

»Min farbror og tantes hjem er én af flere grunde til, at jeg ville være indretningsarkitekt. Der var ikke noget, der var givet. Man kunne ikke gennemskue grundplanen som barn«, siger hun og fortæller, at hun endnu kan huske, hvordan hun kunne blive væk, når familien holdt juleaften deroppe, og hun begav sig ud af stuerne og ud på gangene.

Og det er nogle af følelserne fra det hus, hun stadig godt kan lide, når hun tænker indretning i dag.

»Når jeg indretter, arbejder jeg med, at der ved hvert nyt kig, er en fortælling samtidig med, at helheden skal hænge sammen. Man må gerne blive ført ind i en fortælling om det liv, der leves her og ikke kunne gennemskue det hele fra starten af«, siger hun.

Derudover er lys en helt uundværlig del af indretningen, forklarer Stine Langvad.

Det er en hel videnskab for sig og afgørende for, om et rum føles rart at opholde sig i. I sin indretning arbejder hun derfor med at tænke lys ind i forhold til såvel rummets hjørner som dets helhed. Og her tager hun udgangspunkt i henholdsvis det rettede lys, funktionslyset og det bløde lys.

Det rettede lys er det, man bruger som læse- og arbejdslys. Funktionslyset er det, man eksempelvis har over et spisebord, hvor det har til opgave at samle bordet og lyse maden og menneskene op uden at blænde. Og det bløde lys er det, som skaber varme i og samler rummet uden nødvendigvis at have en specifik funktion, forklarer hun.

Funktion og historie

Stine Langvad er uddannet indretningsdesigner og grafisk designer fra Danmarks Designskole (i dag KADK, red). Efter studierne arbejdede hun en som Art Director i magasinbranchen, før hun for snart ni år siden startede sin egen tegnestue.

Siden da har hun brugt sin særlige sans for at skabe rum til at indrette et utal af private hjem i både Danmark og i udlandet. Og helt grundlæggende for hendes indretning er, at det skal give mening, fortæller hun.

»Når jeg kommer ud til folk, spørger jeg ind til deres behov og brug af rummene. Man skal ikke have ting, der ikke har en funktion eller er med til at skabe en helhed. Jeg synes, ting skal bruges og have mening«, siger hun.

Selv bor Stine Langvad i en lejlighed på Frederiksberg med sine to døtre på 9 og 12 år. Og her har alle tingene en historie.

»Jeg har ikke noget i mit hjem, jeg ikke holder af, det meste har en historie eller særlig betydning«, siger hun.

Mange af møblerne har fulgt Stine Langvad i mange år, nogle er arvestykker eller rejsefund, andre har hun sparet op til som ung og nyuddannet. Men fælles for dem er, at de alle indeholder minder og kærlighed.

Det gør sig også gældende på den omfangsrige kunstvæg, hun har i den ene af lejlighedens to stuer en suite, der også fungerer som tegnestue.

»Den der«, siger hun og peger mod et stort, aflangt billede af en spiral- og konkylie-lignende genstand.

»Det var en pige, der studerede design i London, og så skrev jeg og spurgte hende, om jeg måtte købe et udsnit af hendes tapet, og det måtte jeg gerne«, siger hun og fortsætter til den næste ramme.

»Ejler Bille’n er fra min farfar. Det der er en gave fra min ekskæreste. Magne Furuholmen er også en gave fra hans daværende gallerist. Tapies-plakaten og -litografiet købte jeg, da jeg var i Barcelona som helt ung. Og Peter og Pierre købte jeg på den tilhørende udstilling – Peter er min nære venindes far og var Pierre Alechinskys faste trykker, og de der billeder fik jeg af min mor efter, at vi havde holdt ferie på kunstneren, Viktor IV’s husbåd i Amsterdam«, og sådan fortsætter hun med at knytte en historie til hvert enkelt af billederne på væggen.

Derudover er hjemmet fyldt med stakke af bøger om kunst, arkitektur, design, kunsthåndværk, filosofi og samfund. Et kegleformet keramisk værk og sidebord af Cathrine Raben Davidsen er fra et samarbejde med kunstneren. Alvar Aalto-stolene er fra barndomshjemmet og stadig blandt designfavoritterne. Og seneste designkøb er en skammel af designertrioen Bahraini—Danish og en gulvlampe af designduoen Soft Baroque.

Stine Langvad er langt fra den eneste, der bruger en masse energi på hjemmet. Ifølge Line Nevers Krabbenhøft, chefdesigner hos SOFACOMPANY, er boligen nemlig blevet en del af vores identitet. Vi flasher vores bolig på en helt anden måde end tidligere, og derfor har vi også trang til at forandre vores indretning, lyder det.

»Trangen til forandring betyder, at vi i langt højere grad må tænke fleksibilitet ind i vores designs, hvilket blandt andet betyder, at vi designer langt flere modulsofaer og sofaer, hvor man kan ændre betrækket uden at skulle ud at købe ny sofa«, siger hun og fortsætter.

»På den vis kan vi blive ved med at forny vores hjem med små justeringer, så det formår at leve op til sit formål og passer til vores hverdag. Det vigtigste er nemlig, at boligen er et sted, hvor vi kan være os selv og lade op«.

Ingen koncepter

Og et sådant hjem kan se ud på mange måder. I sit arbejde som indretningsarkitekt skaber Stine Langvad således heller ikke strømlinede koncepthjem, men hjem, der passer til de enkelte kunder og deres respektive boliger.

»Jeg tager udgangspunkt i stedets og arkitekturens historie og kundens liv og behov. Og med min viden kan det sagtens være, at jeg rådgiver min kunde til ikke at rive vægge ned for at lave et åbent køkken eller skifte vinduerne, hvis karakter er særlige for husets stil«.

Stine Langvad konstaterer samtidig, at man helst gerne må udfordre designperioder og -ismer, når man indretter. Man skal blot vide hvornår, hvordan og hvorfor, man gør det, og med en respekt for det, man har.

»Man skal kende reglerne for at bryde dem lækkert«, siger hun.

Og det er en tilgang, som Stine Langvad blandt andet tilskriver en lang række af arkitekter i familien, som har betydet, at hun voksede op med en naturlighed til sin metier. En baggrund, hun til stadighed trækker på og kombinerer med sin viden indenfor arkitektur- og designhistorie.

»Man skal forstå arkitekturen, stedet og tiden og fremhæve de fine kendetegn og detaljer ved huset«, siger hun.

Vokset op omkring et bord

I Stine Langvads hjem spiller hendes ’Made a Mano’-spisebord en helt særlig rolle. Lavastenbordet med en diameter på 160 centimeter danner nemlig et naturligt samlingssted i hjemmet.

»Jeg er vokset op med at samles om middagsbordet og at se venner på den måde, så det er det mest naturlige for mig«, siger hun.

På den plads i stuen, hvor man kan fange efterårssolen, står en Kaare Klint stol og Stine Langvads nye prototype af en stool med polstring i stof fra italienske Dedar og base i te-farvet resin, hun har skabt i samarbejde med Birgitte Due Madsen.

Langs en anden væg står en slagbænk dækket af puder, skind og smukke stoffer fra tidligere projekter og i hjørnet et hjørneskab fra hendes farfar og farmor, der er fyldt til randen med blandt andet stofprøver og stenprøver – et udsnit af ni års samlet materialebibliotek, der skal være lige ved hånden.

»Jeg er på alle måder modstander af brug-og-smid-væk-mentaliteten. Det har en kæmpe værdi for mig, at ting kan vare livet ud, og derfor prioriterer jeg godt design og vælger kvalitet«, siger hun.

»Indretning skal ikke være mode«

Når det kommer til indretning, er der for tiden to modstridende retninger, fortæller Stine Langvad.

»Bæredygtighed og genanvendelige materialer er helt essentielt i øjeblikket. Men samtidig er der en tendens til, at vores indretning er blevet meget mere fashion, hvor folk køber kortsigtet, inspireret af moden. Og det er jo det modsatte af at være bæredygtig«, siger hun.

Selv tror hun dog på, at den bæredygtige strømning er kommet for at blive. Og i virkeligheden er det, hvad hun altid selv har stået for i sine indretninger.

»Indretning skal ikke være mode. Man må selvfølgelig gerne lade sig inspirere af tendenser, men jeg synes, man skal investere i holdbare ting, der kan holde en livstid eller gå i arv, eventuelt med små justeringer og tilpasninger«, siger hun.

De nyeste retninger indenfor design og indretning peger på en større grad af eftertænksomhed, bæredygtighed og refleksion. Efter et år med pandemi er vigtigheden af vores hjem kun tiltaget, og der lægges vægt på poesi og sanselighed.

Det kan handle om at blødgøre vores lys, hvilket vi i den grad har brug for på vores breddegrader, fortæller hun, ligesom det kan ske ved at skabe rammer og rum for, hvornår man arbejder, og hvornår man slapper af eller er sammen med familien.

»Og så er den absolut smukkeste vægfarve lige nu himmelblå«, siger hun og fortsætter:

»Den er både meget kontemporær og samtidig tidløs – som fra et køligt palads på Amalfikysten. Mørkere end pastel, men stadig lys og ren«.

Det lyse er i det hele taget på vej tilbage, og det bliver igen mere og mere normalt med hvide vægge, hvor arkitekturens detaljer står rent.

Det er også en af de tendenser, de ser hos SOFACOMPANY.

»Fremtiden byder på meget mere hvid og naturfarver. Der kommer mere ro på. Og så skal produkterne have en taktilitet – de skal være rare og interessante at røre ved«, siger Line Nevers Krabbenhøft.

En tendens, hun mener kommer sig af, at vi omgiver os med så mange hårde og glatte flader i hverdagen – som for eksempel vores telefoner, som mange har i hånden en stor del af dagen.

»Sådan lidt populært kan man sige, at vi omgiver os rigtig meget med hardware, så vi har brug for noget ’software’, og det er så tekstiler, der gør vores fingre glade«, siger hun.

Når materialer mødes

Stine Langvads hjem bærer også præg af, at hun henter stor inspiration i smukke tekstiler. Her lever alverdens kulørte puder og mønstrede tæpper side om side og skaber et lækkert og personligt udtryk.

Generelt indretter Stine Langvad med det, hun kalder ærlige materialer, som sagtens kan være et “ufint” materiale som plastik, så længe det ikke prøver at ligne noget, det ikke er. Hun sætter stor pris på naturlige materialer, fordi de »patinerer 1.000 gange smukkere end kunstige materialer« og dermed taler ind i den bæredygtige tanke, hvor tingene kan bruges over lang tid.

Og så anbefaler Stine Langvad, at man tænker i mødet mellem forskellige materialer, når man indretter, så et hårdt materiale som stål eksempelvis sættes sammen med et blødt materiale som træ, der er varmere at røre ved.

Det kan også være et møde mellem blanke detaljer mod matte flader eller tekstiler og polstringer, hvor simple mønstre, som eksempelvis tofarvede striber, sagtens kan sættes sammen med mere spraglede og komplekse mønstre. Individuelle kombinationer og detaljer, der kan få helheden til at fremstå personlig og delikat, fortæller hun.

For det er netop det personlige, der er et succeskriterie for Stine Langvad, når hun indretter et hjem – sit eget såvel som andres.

»Når jeg har gjort mit arbejde godt, har kunden nærmest glemt, at det var mig, der sagde, hvad de skulle have, fordi de føler, at det er fuldstændig deres eget«, lyder det.

Hvad end du er til grå, blå, lyserød, gul eller grøn har SOFACOMPANY en farve, du kan få til at passe til dit hjem.

Hop ind og se, om du kan få møbeldrømmen til at gå i opfyldelse – kan du ikke umiddelbart spotte en ny favorit, har du mulighed for at lege sofa-designer for en dag og kaste dig over tekstiler, farver, sofamodeller og ben, og sammensætte det look, som vil gøre dit hjem endnu pænere.

SOFACOMPANY er en dansk, designvirksomhed, som ejer alle led af værdikæden – lige fra fabrikken til lastbilerne, der leverer din sofa hjemme hos dig. SOFACOMPANY producerer sofaen i hånden og sender den hele vejen hjem til dig. Typisk inden for 3-5 dage. Leveringen er naturligvis gratis og med 30 dages fri retur.

Læs mere om SOFACOMPANY her
Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.