0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Hvad er dette?

Designer Philip Bro: »En god idé skal kunne pisses i sneen«

8. oktober 2021

Ægget, Bamsestolen og 7’er-stolen er alle produkter af dansk designs guldalder. Nutidens danske designere skal både navigere i den designtradition og deres egen inspiration. Det er den danske designer Philip Bro, der kan finde inspiration i selv et glas med frø og omsætte det til poetiske designs, et eksempel på.


I udkanten af Amager, på øverste etage i en gammel industribygning, der oprindeligt blev opført til et amerikansk olieselskab og rummede kontorer, laboratorier og garager, har designer Philip Bro Ludvigsen sin tegnestue.

Bygningens rå, kantede og noget nedslidte betonindre står i skærende kontrast til Philip Bros designs, der står spredt rundt i tegnestuen. En smukt foldet hvid lampeskærm, voluminøse vaser og fine glasgenstande.

»Jeg vil altid gerne tilføje en poetisk kvalitet i mine designs«, siger Philip Bro.

For ham betyder det, at objekterne får liv, hvadenten det er lamper, sofaer eller ting til bordet - det kan være dekorativt via form og mønstre, eller det kan være en funktion, hvor der opstår noget ekstra dynamik.

»Det poetiske opstår i, at mine designs ikke kun er funktionelle og ikke kun materiale. Der ligger en historie i«.

Philip Bro har siden starten af 1990’erne skabt unikke og prisvindende designs for virksomheder som Georg Jensen, IKEA, Lyngby Porcelæn, LE KLINT og SOFACOMPANY. Han er kendt for sit legende og æstetiske udtryk, der på nogle måder bryder lidt med den danske designtradition. TIl gengæld er det i tråd med hans egen historie: Det legende udtryk i hans designs kan måske spores helt tilbage til Philip Bros barndom.

»Jeg kan huske, jeg som dreng elskede at tegne en bil, og så tegnede jeg en stationcarudgave af den bil og alle mulig andre udgaver af den samme bil, og det gør jeg stadigvæk, så på den måde er jeg ikke kommet så meget videre«, siger han og griner.

Det er netop skitseblokken, der danner omdrejningspunkt for hans inspiration, og på hans tegnestue dækker skitsebøger med sorte omslag hyldemeter efter hyldemeter.

»Der er hele tiden en proces i gang«, fortæller han.

Skitsebøgerne er fyldt med tegninger, huskeliste, indkøbsliste og kruseduller, på den første side er der en slags huskeseddel over, hvad skitsebogen indeholder, og de fungerer også som en test på, hvor stærke koncepterne er.

»Jeg havde en lærer på designskolen, der sagde, at en god idé skulle kunne pisses i sneen. Hvis essensen af et design kan tegnes så enkelt, så er idéen god«.

Fra skitsebog til prototype

Når en idé har udkrystalliseret sig på papiret, tager han den med videre over på computeren, hvor den omdannes til et produkt, han kan printe i sin 3D printer.

»Selvom skitsebogen er centrum for min designproces, har 3D printeren gjort det muligt at afprøve flere designs, og siden jeg fik min første for fire-fem år siden, er den blevet fuldstændig integreret i min arbejdsproces«.

Det ser man også tydeligt, når man kigger rundt på tegnestuen, hvor der står små, hvide printede skamler, ure og vaser.

»Den har også muliggjort, at nogle designprocesser virkelig hurtigt kan gå fra idé til produktion, men typisk er processen lang, fordi idéerne bliver vendt og drejet«, siger Philip Bro og griner.

Når Philip Bro er nået hertil i sin designproces, at han har printet en minimodel af sit design, så begynder det, han selv kalder ‘den store opgave’.

»Så skal jeg ud og overbevise en mulig producent om, at det er en god idé«.

Når Philip Bro er blevet enig med en producent om et samarbejde, begynder detaljeringsarbejdet. Først produceres produktet i en 1:1 prototype, hvor han sikre sig, at funktionen er god.

»Hvis det for eksempel er en stol eller en skammel, sikrer jeg mig, at man rent faktisk sidder godt, og at den er stærk. Hvis det er en lampe, undersøger jeg, hvordan vekselvirkningen er mellem tændt og slukket, og om den blænder, og hvorvidt den giver det rigtige udtryk«.

Som eksempel nævner Philip Bro en kande og en vase, han har lavet for Lyngby Porcelæn, hvor der skulle en række justeringer til for at nå i mål med designet.

»Da vi sad med produkterne i 1:1, kunne jeg se, at der skulle ændres på, hvordan hanken sad fast på kanden, og der skulle ændres noget på antallet af riller, fordi det ikke matchede den øvrige kollektion«.

Den sidste del af designprocessen, forklarer Philip Bro, er en snak med producenten om pris, materialebrug, bæredygtighed. Men processen er ikke helt slut med det færdige produkt, for som oftest er han også med til at snakke emballage og om produktet skal kunne skilles ad, så det kan pakkes fladt.

På skuldrene af giganter

Philip Bro har hovedsageligt designet produkter til hjemmet som ting til bordet for Georg Jensen, knagerække og lamper til FDB, en sovesofa for SOFACOMPANY og vaser til Lyngby, men han har også prøvet kræfter med for eksempel herresmykker for Georg Jensen og nu udendørsbelysning for Sirius. Og netop villigheden til at kaste sig ud i at prøve noget nyt, finder han inspiration til i et af sine danske designidoler.

»Nanna Ditzel er et af mine helt store idoler. Hun havde et kæmpe spektre, og jeg er også vild med den måde, hun udfoldede sin karriere hele livet igennem. Hun kom med nogle fantastiske perler selv i slutningen af sin karriere, og hun var engageret i det og levede med det til det sidste«.

Netop Nanna Ditzel er også kendt for ikke at være nær så strømlinet i sine designs som sine datidige designkolleger. Det samme gør sig gældende for Philip Bro.

»Jeg synes ikke selv, jeg ligger lige i centrum i forhold til dansk design, for der er meget dekorativt ind over mine designs«, fortæller han.

Ægget var dumpet i dag

Fraværet af dekorative elementer er netop noget af det, som underviser på Den Skandinaviske Designhøjskole Kåre Birk mener kendetegner dansk design, når vi taler om det som et overordnet begreb.

»Dansk design er traditionelt set kendetegnet ved godt håndværk og enkelt design i skøn forening, hvor form og funktion hænger godt sammen, og så er alt unødvendigt skrællet af indtil, der kun står essensen tilbage«, siger Kåre Birk.

Ser man på mange af de danske møbelklassikere fra for eksempel Arne Jacobsen, Poul Kjærholm og Finn Juhl, er en stor del af dem blandt andet kendetegnet ved at udfordre materialerne til grænsen, og en eksperimenteren med, hvor let og hvor tyndt, det kan gøres.

»Der er en elegance i dansk design, det må ikke stå og fylde og råbe, og så er vores designtradition præget af vores natur. Der er ofte en kølighed i det, men på samme tid også en kærlighed til materialerne«.

Kåre Birk er begejstret for det design, som vi med stolthed kan kalde os kendte for i det meste af verden, men han tillader sig dog også at se på det med kritiske øjne.

»Der er også en risiko for, at det går hen og bliver kedeligt, når alt pynt skæres fra, og så er der nogle af de møbelklassikere, der blev skabt i dansk designs guldalder, som ville være dumpet i dag på grund af ergonomi – Ægget for eksempel«, siger han med smil i stemmen. Han  skynder sig at forsikre om, at den rent skulpturelt stadig er et smukt mesterværk.

Inspirationen kan findes i glas med frø

Inspirationen til sine designs får Philip Bro ofte, når han er ude at rejse, og han er også bevidst om, at han er formet af en dansk designtradition.

»Dansk design har været folkeligt i så mange år, og selvom jeg ikke er vokset op i et designerhjem, er jeg alligevel vokset op med blandt andet Finn Juhl og Wegner«.

Men inspirationen kan også gemme sig i selv de mindste ting, som i små glas med forskellige frø i forskellige farver og former.

»Det er nogle glas, som min lillebror fandt i en gammel kasse, de er helt tilbage fra da han gik på landbrugsskole,…der var bare et eller andet med dem, der gjorde, at de ikke bare skulle ud«, fortæller Philip Bro.

Et sted, han altid er sikker på at finde inspiration, er på den årlige designmesse i Milano.

»Hver gang jeg går rundt på messen i Milano og er blevet bombarderet med indtryk, bliver jeg nødt til at sætte mig ned og prøve og fange nogle af de idéer og input, jeg har fået og fange dem ned i skitsebogen«.

Antennerne ude

For chefdesigner hos SOFACOMPANY, Line Nevers Krabbenhøft, kan inspirationen også findes i selv de mindste ting.

»Som designer har man altid antennerne ude, inspirationen kan for mit vedkommende findes i metroen, hvor man pludselig ser en hat med en spændende form, eller det kan være et træ eller en flot bygning, hvor der er en interessant detalje«, siger Line Nevers Krabbenhøft.

Hun bruger også sin altovervejende interesse for sociologi som inspiration, og kan rigtig godt lide at observere, hvad folk gør, og hvilke vaner de har.

»Jeg tror rigtig meget på, at interaktionen med de møbler vi omgiver os med har indflydelse på hvordan vi har det. Det er min overbevisning, at design betyder noget og gør folk gladere«, siger Line nevers Krabbenhøft

Derfor tager hende og hendes teams designproces som regel udgangspunkt i en analyse af folks adfærd og behov ud fra ønsket om at skabe et møbel til et bestemt segment eller på baggrund af et bestemt problem. Det kan være studerende som bor småt eller den sammenbragte familie, som har brug for mere fleksibilitet.

»Men de allerbedste designs er som oftest dem, hvor designet er opstået ud fra en inspiration, man slet ikke kan lade være med at reagere på, som for eksempel formen på en hat i metroen«, fortæller Line Nevers Krabbenhøft.

Den umiddelbare inspiration sat sammen med viden om brugernes behov, skaber ifølge hende en god en rigtig god chance for succes.

»Udover så bæredygtige materialer som overhovedet muligt, er trenden hos os på den ene side et skulpturelt og organisk formsprog og på den anden et meget minimalistisk udtryk«.

Line Nevers Krabbenhøft og designteamet hos SOFACOMPANY er meget bevidste om, at de bygger videre på en stolt designtradition, hvor æstetik, funktion og materialer er i højsædet.

»Det bliver der ikke gået på kompromis med, uanset hvilke trends der er oppe i tiden«, siger Line Nevers Krabbenhøft.

Traditionen som åg

Den evige hyldest og tilbageskuen til dansk designs helte, mener Kåre Birk for mange nye designere kan lægge sig som et åg i højere grad end som inspiration. Især i denne tid, hvor han mener, vi ser en modreaktion på hele vækstparadigmet og masseproduktion.

»Der er en strømning i gang, der er en tanke om bæredygtighed, det gode håndværk og langsommeligheden«.

Og skal nogle af disse nye designere have muligheden for at skabe fremtidens klassikere, har Kåre Birk et kontroversielt bud på, hvordan vi ’ryster posen’.

»Jeg synes, man skulle stoppe med at producere designermøbler, når designeren er død, så der kunne komme nye til. Jeg tror, det er med til at holde nye spændende designere ude, at der for eksempel masseproduceres Arne Jacobsens 7’er stole«.

Han opfordrer derfor også til, at de nye danske designere kigger lidt ud over vores egne grænser og mod for eksempel Italien, Spanien og Japan og lader sig inspirere af deres brug af farver og pynt.

»Vi trænger til et opgør med den danske tilbageholdenhed«, siger Kåre Birk.

Og til trods for, at Philip Bro ikke længere er helt ny på den danske designscene, så bærer hans designs i høj grad præg af, at han har taget det opgør.

»Som udgangspunkt tænker jeg, at funktionen som en selvfølge skal være på plads i et godt stykke design, men derudover elsker jeg at tilføre noget ekstra, noget dekorativt eller noget historie«, siger Philip Bro og fortsætter:

»Der skal også være objekter, der giver en anden oplevelse, som er ud over funktionaliteten«.

Og netop dilemmaet mellem det ’poetiske’ og funktionaliteten kan ifølge Philip Bro til tider spænde ben for designet – det har han hyldemeter af skitsebøger med beviser på.

»Det er tit sådan nogle projekter, der dukker op i skitsebog efter skitsebog, og som ikke rigtig finder deres løsning, men som jeg bliver ved med at vende tilbage til og som måske pludselig genopfindes og finder vej«.

Hos SOFACOMPANY finder du sofaer til ethvert hjem

SOFACOMPANY samarbejder med hæderkronede danske designere, blandt andet Philip Bro, som har designet sovesofaen Clara. Møbelvirksomheden favner bredt og har både store flydere, fleksibel modulsofaer, lænestole og små to-personers sofaer, der alle er formet af danske designere. Hvis ikke møbeldesignere har forløst dine sofadrømme, kan du selv gøre dem kunsten efter - på hjemmesiden kan du designe din egen sofa ved selv at vælge tekstiler, farver, sofamodeller og ben.

SOFACOMPANY er dansk og ejer alle led af værdikæden, fra fabrikken til lastbilerne. Sofaerne produceres i hånden og leveres gratis, typisk inden for 3-5 dage. Der er 30 dages fri retur.

Læs mere om SOFACOMPANY her
Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.