0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Caroline Niegaard. Originalfotos: Nicolai West, Unsplash og Carlo Allegri/Ritzau Scanpix
Illustration: Caroline Niegaard. Originalfotos: Nicolai West, Unsplash og Carlo Allegri/Ritzau Scanpix

Fra dreng til mand på en måned: Jeg er vokset op »i et feminiseret samfund«

Maskulinitetsidealet er et pendul, der svinger fra det mest positive til det mest negative i samfundets værdidebat. Hvad er en rigtig mand? Er jeg selv en rigtig mand? Forfattere Asger Garde og Alexander Kvist Hansen ligger inde med svaret i en ny bog, og jeg, en ung journalist fra Politiken, har lagt mig selv i deres hænder.

FOR ABONNENTER

Jeg er ikke sådan en mande-mand. En maskulin arketype, som min far, Knud, der er skovhugger og tidligere soldat. Men jeg er ikke desto mindre en mand. Det har jeg altid haft det fint med, tror jeg, for jeg har aldrig haft anledning til at tænke over det.

Nu tænker du måske: Åh gud, ikke mere maskulint navlepilleri. Sådan havde jeg det også selv.

Men så gik krigen i Ukraine ind i sit fjerde år. De autoritære kræfter rundt om i verden buldrer stadig derudad. I Det Hvide Hus gør Trump og hans ultrarige techhåndlanger det klart for mig, at en ny verden er begyndt. Storebror er flyttet hjemmefra. Og nu er jeg alene hjemme i Europa. Jeg er alene hjemme i Danmark. Der er ikke et sted, hvor jeg ikke er alene hjemme. Det er en utryg følelse.

Og den følelse er ikke traditionelt maskulin.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Læs mere

Annonce