0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN

Dokumentarist: Facebook har truet mig med en bøde på 100.000 dollars, hvis jeg ikke gør, som de kræver

Facebook intimiderer og truer sig til stilhed. Det gik for nylig ud over mig.

FOR ABONNENTER

En sen fredag eftermiddag får jeg en ordentlig mavepuster af Facebook. En mail tikker ind fra deres juridiske hovedkontor i Californien med en trussel om en bøde på 100.000 dollars, hvis jeg ikke gør, som de kræver. Sikke en hilsen midt i december. Fredagshyggen er aflyst, og mine hænder begynder at svede.

Facebook anklager mig for at krænke deres varemærke, fordi jeg ejer en hjemmeside med navnet Facebookistan.org. En hjemmeside, jeg oprettede for 5 år siden i forbindelse med udgivelsen af min dokumentarfilm af samme navn. Hjemmesiden var i en periode hjemsted for en kritisk debat om Facebook og fortalte om kommende screeninger i Danmark og udlandet.

Det er noget af en voldsom trussel og en temmelig brutal måde at forsøge at lukke en forholdsvis spinkel kritisk stemme på. Og det er stærkt usundt for demokratiet og den frie debat, når administratoren af verdens største offentlige rum bruger bøllemetoder.

Og det kan undre, at juristerne i techland har haft tid til at komme efter mig. Omtrent samtidig proklamerede justitsministre fra 48 delstater i USA nemlig, at de ville indlede et juridisk slagsmål med Facebook, fordi de anklager techgiganten for at være et monopol og for at knuse mindre konkurrenter. Man skulle tro, at sådan et træk kunne holde deres jurister beskæftigede, men de må have mange af dem, for det gjorde det ikke.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce