Medmindre du er departementschef på Slotsholmen eller direktør for Statens Serum Institut under en pandemi, vil dit jobskifte i den offentlige sektor næppe blive genstand for national opmærksomhed. Især ikke, hvis svingdøren ligger i Midtjylland, og jobskiftet involverer stillingen som social- og sundhedshjælper.
Men det blev netop tilfældet for 60-årige Peter Borup Sørensen, som i omkring 5 år har været sundhedschef i Viborg Kommune. Nu vil han i stedet være sosu-hjælper. Et jobskifte, der, siden han annoncerede det på sin LinkedIn-profil, har affødt tusindvis af reaktioner og adskillige artikler i alt fra Randers Amtsavis til Ekstra Bladet.
For hvorfor i alverden gå betragteligt ned i løn for at tiltræde en stilling, som ligger i den øvre halvdel af landets mindst prestigefyldte?
»Nu har jeg siddet som chef i forskellige sammenhænge gennem 20 år, og nu kan jeg mærke, at jeg har brug for direkte respons fra borgerne på min indsats. Det får man som sosu-hjælper«, siger han, da Politiken på telefonen fanger sundhedschefen på vej hjem i bilen fra en af hans sidste arbejdsdage, og han fortsætter: