0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Hans Christian Jacobsen
Foto: Hans Christian Jacobsen

Kommunal sundhedschef bliver sosu-elev: »Den offentlige chef kunne godt lære af sosu-arbejderen, at det altid er borgeren først«

Bag bunkerne af pseudoarbejde kan den offentlige leder nemt komme til at overse, hvad arbejdet egentlig handler om: borgeren. Det mener Peter Borup Sørensen, som efter flere år som chef i Viborg Kommune nu har valgt at sige op. Nu vil han være sosu-hjælper.

FOR ABONNENTER

Medmindre du er departementschef på Slotsholmen eller direktør for Statens Serum Institut under en pandemi, vil dit jobskifte i den offentlige sektor næppe blive genstand for national opmærksomhed. Især ikke, hvis svingdøren ligger i Midtjylland, og jobskiftet involverer stillingen som social- og sundhedshjælper.

Men det blev netop tilfældet for 60-årige Peter Borup Sørensen, som i omkring 5 år har været sundhedschef i Viborg Kommune. Nu vil han i stedet være sosu-hjælper. Et jobskifte, der, siden han annoncerede det på sin LinkedIn-profil, har affødt tusindvis af reaktioner og adskillige artikler i alt fra Randers Amtsavis til Ekstra Bladet.

For hvorfor i alverden gå betragteligt ned i løn for at tiltræde en stilling, som ligger i den øvre halvdel af landets mindst prestigefyldte?

»Nu har jeg siddet som chef i forskellige sammenhænge gennem 20 år, og nu kan jeg mærke, at jeg har brug for direkte respons fra borgerne på min indsats. Det får man som sosu-hjælper«, siger han, da Politiken på telefonen fanger sundhedschefen på vej hjem i bilen fra en af hans sidste arbejdsdage, og han fortsætter:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce