0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN

Transkønnede Lucas: Der ligger et helt køn i et cpr-nummer. Men det er ikke mit køn

Det lige tal i slutningen af Lucas Vrochopoulos’ cpr-nummer viser, at han er en pige, selvom han identificerer sig som en dreng. Det fastholder ham i en følelse af at være en outsider i samfundet. Men som reglerne er nu, kan transkønnede ikke skifte deres juridiske køn, før de fylder atten.

FOR ABONNENTER

Historien er fortalt til journalist Stine Kærgaard Nissen.

Hvordan vil folk reagere, når jeg kommer og hedder Lucas, men mit cpr-nummer viser, jeg er en kvinde? Det kan jeg aldrig vide.

Jeg er transkønnet, og det vil sige, at jeg er født i en pigekrop. Men jeg identificerer mig som en dreng.

Som reglerne er nu, kan man dog først skifte sit juridiske køn og dermed få et nyt cpr-nummer, når man fylder atten. Derfor viser mit cpr-nummer, at jeg er en pige, selvom jeg føler mig som en dreng og ligner en dreng.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Læs mere

Annonce