0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Marius Renner
Foto: Marius Renner

Drag queen og folkeskolelærer: Der sker et kæmpe omsorgssvigt i folkeskolen

LGBTI+-børn mistrives i folkeskolen, for vi har stadig ikke formået at lave en folkeskole for alle. Folkeskolen skal blive bedre til at sætte spørgsmålstegn ved normer for køn og seksualitet, for det vil øge trivslen for alle elever, mener lærer og dragtivist Mizz Privileze.

FOR ABONNENTER

Ved at iklæde sig en farvet paryk og ekstravagante kjoler i pangfarver og med rhinsten som Mizz Privileze udfordrer Michael Bjerring samfundets normer for køn. Han er dragtivist – en sammentrækning af begreberne drag queen og aktivist – på fuld tid. For det er helt nødvendigt, at vi lærer at sætte spørgsmålstegn ved grænserne for køn og seksualitet, hvis vi vil skabe mere tryghed for LGBTI+-personer, mener han.

Men i dag er Michael Bjerring iklædt sorte bukser og en sort langærmet trøje. Han laver rundvisninger på Arbejdermuseets udstilling ’Aktivist’, som han har bidraget til ved at fortælle om sin aktivisme som drag. På denne dag er det en 9.-klasse, der står i en halvcirkel rundt om ham, da han byder velkommen til udstillingen. Det er ikke uvant for ham, for han er uddannet folkeskolelærer og mener stadig, folkeskolen er et helt oplagt sted at begynde, hvis man for alvor skal rykke noget.

»Jeg hedder Michael, og jeg vil gerne omtales som ’han og ham’. Nogle gange er jeg i drag, og så vil jeg gerne omtales ’de og dem’. Nu tager vi lige en navnerunde, hvor I også siger jeres navn, og hvordan I gerne vil tiltales. Det kan godt virke fjollet, men for nogle kan det være rigtig vigtigt«.

»Jeg vil gerne bare tiltales normalt«, mumler en hættetrøjeklædt elev, da det bliver hans tur.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce