0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN

10 ministre gør status over ligestillingen: »Jeg husker tydeligt, at jeg holdt en tale på Vega 8. marts, hvor jeg blev buhet ud«

Ligestillingsministeriet er blevet en kastebold, der flyttes fra det ene ministerium til det andet. Flere af de tidligere ministre mener, at det påvirker muligheden for at gennemføre reel politik.

FOR ABONNENTER

Ikke én gang har Ligestillingsministeriet været et selvstændigt ressortområde, siden det blev oprettet i 1999. Samtlige ministre har haft andre poster ved siden af ligestillingsopgaverne, og ministeriet bliver konstant flyttet rundt.

Hvad betyder det for de resultater, man kan opnå med ligestillingsministerhatten på? Politiken har spurgt den nuværende og de forhenværende ministre om, hvad de har opnået i deres tid på posten, og hvad de ville ønske, at de havde fået vedtaget.

Alle husker succeserne, og alle har de gjort, hvad der var muligt. Alligevel efterlader landets tidligere ligestillingsministre et samlet billede af et ministerium, der gaber over alvorlige og strukturelt forankrede problemstillinger uden rammerne til at komme helt i mål.

Lotte Bundsgaard, Socialdemokratiet, 21. december 2000-27. november 2001

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce