0
Læs nu

Du har ingen ulæste gemte artikler

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til dine gemte artikler, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Astrid Dalum
Foto: Astrid Dalum

Pia Jessen har ulve i baghaven: Jeg vil ikke opleve det syn, vi så, hvor mange dyr var skambidt

Ulven er tilbage i Danmark efter 200 år. Dyreaktivister og miljøforkæmpere er begejstrede. Og det er skam fint, at ulven er tilbage, men skal bare helst ikke være i nærheden af mine får, lyder det fra Pia Jessen fra Vestjylland, som ønsker mere regulering af det totalfredede rovdyr.

FOR ABONNENTER

En kulsort decembermorgen står der pludselig et får lige foran Pia Jessens dør. Det undrer hende.

Hun er godt nok på 10. år formand for Nymindegab Græsningslaug, som er en forening, der ejer omkring 60 voksne får, der plejer naturen i et kystområde i Vestjylland. Men fårene plejer at være bag hegn. Ikke i den grusbelagte gårdhave bag hendes hus i den lille by Nørre Nebel.

»Det er bælgravende mørkt, men jeg har en lommelygte med, og da jeg lyser på fåret, ser jeg blodstænk«.

Hendes første indskydelse var, at fåret i hendes gårdhave var blevet ramt af en bil. Men det var ikke en bil, der var skyld i, at i alt 10 dyr fra græsningslauget den nat var blevet enten dræbt eller såret i en sådan grad, at de måtte aflives: Det var en sulten ulv.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu

Annonce